Rabu, Oktober 15, 2008

Eh Bukan Ker

Usai solat Maghrib, aku berkemas mau pulang. Hajatnya nak ke Chow Kit dulu, cari barang mak aku pesan.

Hujan yang tadi sudah reda tiba-tiba kembali lebat. Boleh saja aku redah dengan kereta hitamku. Entah kenapa kesejukannya merencatkan perancangan asal. Aku mundar-mandir di hadapan bangunan pejabat. Rasa lapar pulak.

Masuk 7- Eleven. Ingat nak cari roti. Sekadar alas perut di permulaan malam. Nampaknya megi gak yang menarik hati.

Dengan megi in my cup ditangan, aku bersandar berhampiran mesin ATM. Syok betul layan megi dalam hujan cenggini.

2-3 orang awek menanti bas tak jauh dari tempat aku asyik dok jeling jer. Ada sorang amoi tengah keluarkan duit pun dok usha aku. Mesti diaorang ingat aku dah sengkek. Raya punya pasal. Tengah bulan dah kena layan megi. Aahh.. tak kisah lah. Sekurang-kurangnya megi belum diisytiharkan ada melamin. Masih selamat dimakan.

Setengah jam lepas tu, hujan kembali reda. Aku terus gerak pergi Chow Kit. Nampak jer barang yang dicari, terus aku beli. Tanpa tawar dan banyak soal lagi.

Malam tu jugak. Balik rumah mak. Aku tunjukkan barang tu dengan penuh bangga.

”Eh... apehal la ngko beli daun kelapa nie. Saper lak yak nak menganyam ketupat nasi nanti. Daun palas la...”

Eh. Bukan ker. Aiseh. Aku lupa. Kami orang utara makan ketupat daun palas la... Esok kene pegi lagi la nie. Abis tu daun kelapa banyak-banyak nie nak wat aper...

10 ulasan:

cikin berkata...

buat ketupat nasik dengan ketupat daun palas pon ok ape.

Kujie berkata...

sapa lagi...engko la menganyamnya...
ha ha ha

tasikmerah berkata...

daun ketupat tu ko anyam, gantung dalam rumah. ha ha.

syida berkata...

2 r..sik usha awek jew..kn da slh daun..keh3..ulat bulu da nek daun...kwang3

shasha berkata...

aik?..org utara ke?

Po berkata...

ko tak pernah anyam daun kelapa jadi bakul? pastu makan megi dalam bakul tu tepi ATM.

syok wo..

ha ha ha

paiseh berkata...

oww.. kat utara pon kena beli gak eh dedaun..?
standed KL dah... =)

adledash berkata...

berseninye...huhu~

kemat berkata...

cikin:
tak reti nak anyam ketupat nasik

kujie:
kang tak jadik ketupat..jadik bakul..heheh

tasik merah:
:)

syida:
hehehe....

shasha:
aha..orang Kedah. Sama ker

po:
mesti ko penah wat gak nie..hehe

paiseh:
org utara yg dok ka KL tetap kene beli daun...

adledash:
saper..aku..tak mungkinlah

izinni berkata...

maggi goreng kedai mamak pun dah RM3 .. bukan lagi makanan cikai .. huhuhu

buat je la tikar daun tu .. hehehhe