Rabu, Oktober 08, 2008

Ceritalah Raya : Duit Raya

Tahun ini kali kedua beraya bersama awek che’gu. Kali nie lama sket. Yelah, tahun lepas awek che’gu masih di Sabah. Dan kali ini sempatlah kami beraya di rumah sedara mara awek che’gu di Mentakab.

Aku. Orang baru dalam keluarga ini. Kene tunjuk komitmen dan teladan. Anak-anak sedara, sepupu yang kecil semua dah pasang azam. Nak mintak duit raya dari aku.

”Eh, tak payah susah-susah. Jangan dimanjakan budak-budak nie” celah mak mereka tatkala aku mula menghulurkan sampul kecil itu.

”Tak per lah makcik. Biarlah budak-budak nie seronok beraya. Saya ikhlas nak bagi nie. Lagipun bukannya banyak pun. Singgit dua jer”

Aku tengok budak-budak tu seronok betul dapat duit raya. Senyum sampai ke telinga. Aku pun turut tersenyum memerhatikan suasana gembira nie. Sehinggalah terpandang sampul kecil yang telah bertukar tangan tu.

Apsal lain plak kaler sampul tu. Tersalah kasi ker. Tiba-tiba rasa ikhlas tu berkurangan plak. Hehe.

17 ulasan:

shasha berkata...

heheheh...ada budget gak ke??..sama la kite~~..duit raya ikut umo...

Aku Bukan Bidadari berkata...

kemat, salam nak duet raya gak

dugongsenyum berkata...

Beraya sakanlah budak yang dapat sampul ittewww... HAHAHAHA



Psstt... kau tak boleh hayalkan budak tu lepas tu rampas bali sampul tu ke? BUWAHAHAHA

Ted berkata...

n ted pun sama, tersalah bagi sampul duit raya kepada anak buah.melayang RM 200 tau.nak wat cemana, anak buah gak..nak mintak balik, dia dah lari sambil senyum2..pemberian takleh ditarik balik katanya.hahahahha

tasikmerah berkata...

ha ha. terbagi yg dalamnya ada RM 100 ke?

achik berkata...

hahaha..

bajet duit raya tahun ni dipotong separuh.. kegawatan ekonomi.. ekeke.. ;p

Amy Z! berkata...

minta duit raya boleh? kite student lagi~ hikhik.

ajakrebyz berkata...

ada lebih tak pulus dlm sampul tu..? ;) kalau lebih pass2 la kat sini..

izinni berkata...

err .. aku jarang bagi duit raya. hehhe ...

nasazfrog... berkata...

kalau kiter suka tgk suasana dihari raya tersebut.. sebab setahun sekali kan,,, cam bab makanan,,, bakar lemang ker, org ramai dtg umha beraya.. kan syok tuh.. bkn selalu dpt pun suasana cenggitu kan.. :)

Jun Ahmad berkata...

selamat hari raya untuk kemat dan family dan sanak sadara dan semua sekali lah yea ..

mohon maaf lahir dan batin ..

Mak Su berkata...

tersalah sampul? utk CNY ker? ahaks

cikin berkata...

halalkan jela. dah rezeki diorang. heheheh..

Pecah Kepala berkata...

aduh jangan sampul kosong sudah. haha kecewa budak budak tuh.

alinaabdullah berkata...

saya anak anak. saya nak duit raya jugak, pakcik!

akirasuri berkata...

Incet Kemat..
Saya pun nak duit raya..

He he he! :D

kemat berkata...

shasha:
kena bajet, nanti soru miss lak..heheh

tiara:
ada polisi utk duit raya nie: yang dah kahwin tak boleh..heheh

bas:
raya yg terindah buat budak2 tu..heheh

ted:
takut buruk siku lak kang...hehe

tasik merah:
pastinya bukan kaler biru

achik:
jimat cermat

amyz:
kena tunjuk kad student dulu..heheh

ajakrebyz:
sampul kosong ada la lebih..hehe

izinni:
tak wajib pun...

nazafrog:
setahun hanya sekali

kak jun:
salam aidilfitri

maksu:
heheh

cikin:
memang dah rezeki diaorang

pecah kepala:
err.. harap2 tak terbagi yang kosong jer...

alina:
kasi tunjuk IC..hehe

akirasuri:
kita bertukar-tukar duit raya lah...heheh