Selasa, November 28, 2006

Lebah dan Labah2

Tgh hari, aku ke kabin sebelah cari ZZ. Yg ader cuma amoi yg pandai menilik itu.

Kemat : Amoii.. ader nampak ZZ tak?
Amoi : Oohh..ZZ.. biaselah, time2 rehat camnie itu labah2 pegi cari bunga.
Kemat : Hah!! Labah2??? Bunga??? (Dahi berkerut seribu)
Amoi : Aiyaa, En Kemat, U memang tak romantik la. Itu labah2 cari bunga maksudnya ZZ pegi cari buah hatinya laa..
Kemat : Ooh... tapi maner ader labah2 suka ngan bunga. Kumbang ader la.
Amoi : Eh, ader la..Itu labah2 mau ambil itu bunga punya madu.
Kemat : Oooh. Itu bukan labah2. Itu lebah la moi..
Amoi : Hehe..ye ker..tak sama ker..

Jumaat, November 24, 2006

Gol, Gincu & Belacan

Malam selepas terima sms Lan Rambai, aku baca blognya. Oooh.. ada majlis makan2 rupanya. Lan tahu hobi aku kot. Tapi, maaflah En Lan Rambai, aku x balik KL weekend nie. Ada kenduri kat kg di Baling, Kedah.

Pagi, aku terima panggilan dari kengkawan. Juga dari mereka yg berada di KL. Minta aku balik. Ada game futsal katanya. Datanglah. Mereka perlukan budak MILO. Aku bertegas. Aku perlu menghadiri kenduri kawen di kg. Benar, kegagalan aku hadir di majlis kenduri itu tak akan menghalang majlis perkahwinan yg dirancangkan. Tapi, aku perlu hormati hubungan kekeluargaan yg terjalin erat.

Mereka mendesak lagi. MILO yg aku sediakan selama ini susunya secukup rasa. Manisnya sedang2 saja. Lagipun, siapa mereka nak persalahkan kalau kalah lagi dalam perlawanan itu nanti. Mereka beriya2 minta aku hadir.

Aku nyatakan prinsip aku. Keluarga perlu diutamakan.

Sebelum perbualan ditamatkan, sempat mereka bercerita, tentang sekumpulan anak2 gadis seksi, cantek, periang dan manja yg akan bermain di gelanggang sebelah kami. Pada masa dan hari yg sama.

Tiba2, aku teringat akan urusan di KL yg belum diselesaikan. Hmm..mungkin aku perlu pulang ke KL weekend nie. Tak. Aku tak memikirkan pasal gadis seksi, cantek, periang, manja yang bergincu di gelanggang itu. Aku lebih percaya futsal mampu menyegarkan badan aku yg agak lesu kebelakangan ini. Dan kenduri kahwin itu???? Sebelah pengantin lelaki aku masih boleh hadiri.

Dalam lamunan dan angan2 antara futsal dan kenduri kawen tu, tiba2 aku dpt sms dri mama. "Pergi kenduri umah Tok Cik sampaikan salam mama dan baba. Jangan lupa belikan belacan kat Pekan Ahad. Belacan kat umah dah abis nie"

Ya. Aku yakin sekarang dengan pilihan hati. Mana sedap makan sayur kangkung x der belacan. Aku harus pulang ke Baling weekend ini.

Rabu, November 22, 2006

aku meRAPATkan diri

Aku tulis dlm diari. Aku tandakan pada kalender cina kat sebelah tv. 18hb November aku kne hadirkan diri. Aku letak sbg reminder kat henpon ini. Aku war2 dlm blog. Tentang hari itu. RAPAT 06. Yang ditunggu.

Debarnya macam nak berdating kali pertama. Yelah, aku org baru dalam GEJU. Kamu smua org2 popular. Yang ada nama. Aku macam peminat yg nak jumpa artis pujaannya. Tertanya2 dlm hati, bila aku sebut nama dan blog liepan nie, depa tahu ker atau baru pertama kali mendengarnya. Atau mungkin juga mereka akan berkata, "oohhh..inilah penulis blog liepan rupanya"

Kami sampai agak awal. Err..tak..tepat pada masanya. Cuma majlis bermula sdikit lewat. Serba salah gak tengok urusetia dok sibuk atur persiapan majlis sedang aku leh lepak jer. Hajat nak tolong, tapi tak tau nak wat aper. Urusetia lak tak abis2 sruh kitaorg layan borak dlu. Aku rasa depa segan nak mtak tolong. Aku lagi la segan cam pengantin baru kat umah mak mertuanya.

Paling best kat RAPAT aku dapat berkenalan ngan bloggers2 lain. Aku nak tulis nama sorang2, tapi kang kalau tercicir ader plak yg berkecil hati. Aku tak berkesempatan untuk mengenali dan berbual dgn semua terutamanya bloggers kaun Hawa. Sebelum nie, aku hanya knal dan memuja hasil kreatif mereka, aku kagumi kelincahan jari2 mereka mengetik mencipta kata2 melahirkan sebuah crita. Aku pun tak sangka komuniti bloggers nie sudah lamer bertunjang rupanya. Tapi, kemanakah bloggers2 lain..msih rmai bloggers bersembunyi dalam dunia maya ciptaan mereka.

Antara perkara menarik yg aku dapat simpulkan ialah konsep 1 meja satu jenis biskut/kuih raya. Simboliknya, jika kita ingin merasai kuih/biskut raya yg lain, maka bertandanglah ke meja sebelah sambil berkenalan dengan tuan rumahnya. Juga acara cabutan bertuah. Aku kira inilah majlis yg paling banyak diadakan cabutan bertuah. Kebarangkalian kamu2 yg hadir untuk mendapat hadiah adalah tinggi. Tapi, sememangnya tuah tak memihak aku. Dan door gift, aku dapat majalah Hai yg ader gambar Mawi serta majalan Mingguan Wanita yg juga ada citer pasal Mawi (Knapa x der gambar Ct). Dan untuk slot persembahan, aku terpaku mendengar Mat Jan and the geng menyampaikan lagu rapnya serta persembahan bersahaja Gitar Tong.

Malam hari di rumah, sekembali dari bermain futsal, aku mencongak2 perbelanjaan aku berkaitan dgn RAPAT ini.
Bayaran penyertaan : RM35
Bayaran penajaan : RM50
Buku Kudeta : RM15
Zine Narayuda : RM5
Buku Kasut Belang Hilang : RM5
CD Balada Minah Memulas Mesin Masa : RM10

Tak termasuk kos pengangkutan (oh ya, trima kasih En Lan Rambai yg tumpangkan aku ke RAPAT dr Sg Buloh), aku belanjakan kira2 RM120. Tapi kesempatan berkenalan dan memulakan ikatan persahabatan dengan bloggers lain TIDAK TERNILAI

Aku teruja untuk mengikuti aktiviti GEJU lagi. Selain menambah kenalan, aku rasa komuniti ini dapat membantu aku memperbaiki tahap komunikasi dan perhubungan aku dengan org2 di sekeliling. Tahun depan, aku pasti kembali lagi ke perhimpunan perdana ini. aku nak RAPATkan diri ini lagi pada dunia blog. Kamu. Nak RAPAT bersama aku thn depan.

Sabtu, November 18, 2006





PERJUMPAAN GENGJURNAL 2006

Jumaat, November 10, 2006

Aku, Bapa Percintaan

Sejak dah kawen nie, aku jarang jumpa Zul. Eh, bukan aku. Si Zul tu yg dah kawen. Dah ader anak 2 pun Zul nie. Dulu, masa belajar kat U, aku jadik tempat rujuk permasalahan cintanya. Kes awek merajuk, aweknya ngada2 wat perangai itu dan ini, nak beli present yg sesuai utk awek, alasan tak nak kluar ngan awek, nak pujuk awek smuanya aku jadi penasihat. Walaupun aku sndri lom sangkut ngan maner2 aweks2 time tu, Zul sering tanya aku pasal soal pompuan.

Aku?.. Cheh..aku sebenarnya x tau aper pun pasal pompuan nie. Tapi sbb simpati pada Zul yg asyik dok tanya jer, maka seringlah aku berlagak laksana sang pujangga dalam menasihati Zul. Dia segan nak tanya kat org lain,dia cuma berani minta pendapat aku jer mungkin kerana aku tak gelakkan dia yg cuba nak jadi mat bunga dikalangan persatuan mat2 rempit.

Pelik gak.. kengkadang tu, dia boleh lak percaya bulat2 kata aku, budak engine berseluar jeans lusuh nie. Tapi, walaupun banyak antara nasihat ciptaan tu aku 'goreng' jer, aku kaji gak keberkesanan dan kebolehpakaiannya. Itupun berdasarkan kewarasan dan kecerdikan akal fikiran aku ketika itu.

Dan biler idea2 aku nie berjaya, Zul akan belanja aku. Part nie paling best. Katanya, akulah Bapa Percintaan yg terhebat. Hehhe.. Err. Zul, bini hang x baca blog aku kan. Dia tak tau kan surat2 puitis pada dia dulu karya cipta aku. Perggh..ayat budak sastera tu. Ngko penah tanya mungkin aweks merangkap bini ko skrg terpikat pada ngko hanya kerana tulisan itu.. Aku yakin tidak. Dia menerima kau kerana diri ko sebagaimana ko terima dia. Aku tahu dia memang sayangkan kamu.

Hari ini, aku mampu tersenyum mengenangkan kebahgiaan kamu berdua. Seketika aku terfikir. Betapa mudah untuk bercakap dan mengajar org melakukannya tapi sukar untuk diri sendiri melaksanakannya. Dan aku hari ini, tak mampu melakukan apa yang telah aku ajarkan kamu suatu ketika dulu.

Selasa, November 07, 2006

Mawar atau Seroja (Entri ke 100)

Mawar merah di taman
Semakin berkembang
Harumnya harum kasturi jingga
Mekarnya mengindahkan suasana

Mawar merah di taman
Ku baja ku siram
Dengan kasih sayang
Dengan penuh harapan
Mekarnya menyerikan alam
Mekarnya mencetuskan ilham

Mawar merah di taman
Kini tidak lagi kelihatan
Kemana menghilang
Apakah dipetik orang
Atau dibawa angin yg songsang

Mawar merah di taman
Kini hanya kenangan
Tika sang pemuja masih lagi menyimpan angan
Menyunting mawar sebagai peneman

Mawar merah di taman
Tetap jadi sebutan
Biarpun hilang dari pandangan
Wanginya tetap berkekalan

Perlukah ditunggu mawar yang baru
Mekar kembali dari pokok yang satu
Atau dibiarkan saja
Seroja putih mencantikkan laman
Dan mawar tak perlu lagi mekar di taman

Sanggupkah kau kehilangan mawar
Bersediakah kau dengan kehadiran seroja
Bukankah bunga semuanya sama
Putih merah tetap cantik di mata
Tapi yang mana sebenarnya
Mampu mendamaikan jiwa
Tika hati berlagu duka

Mawar merah yang berduri
Atau seroja putih yang suci

Isnin, November 06, 2006

Cinta Ini Tiada Logika

Kata Orang,
Kamu bisa gagah kerana cinta,
Tapi kenapa pula,
Kerana cinta gugurnya airmata

Kata Orang,
Cinta bisa dijadikan azimat,
Penyuluh jalan ke arah kejayaan
Tapi kenapa pula
Perjalanan hidup tampak suram
Dipermainkan cinta

Kata Orang
Cinta itu menyenangkan, membahagiakan
Tapi kenapa pula
Cinta membuatkan diri ini huru hara

Apakah cinta yang aku cari
Tak sama dan serupa
Dengan cinta yg diperkatakan mereka
Atau cinta ini
Sememangnya tiada logika

Rabu, November 01, 2006

Sediakan Payung Sebelum Hujan

Raya baru2 ini. Di kampung. Hujan lebat. Permulaan musim. Nasib tak banjir. Macam kat Perlis, Kodiang & Pendang. Walaupun ader gak sesetengah tempat air naik.

Namun hujan x mematahkan semangat kami utk beraya. Aku masih mampu segak bergaya dengan baju melayu dan songkok hitam. Heh.. segak ker..Aku harap2 la. heheh.

Dan hujan tetap turun dengan lebatnya. Pada hari raya itu. Masa kami nak pi umah Mak Teh. Jln ke umah Mak Teh becak. Becak sangat. Aku parking kete jauh ckit.

Tanya aku pada adik2, "Amacam, nak redah tak"
Adik balas "Ader payung tak, hujan lebat nie. Lencun baju nnti"
Aku jawab dengan bangga "Huh, org dah standby smuanya. Siap ada 3 biji payung lagi"
Adik "Ok. Abih tu, maner payungnya"
Aku diam seketika sebelum berkata "Kete Angah nie memang ader standby 3 biji payung. Tapi tiga2 kat bonet belakang"

Maka, untuk seketika kami beraya di dlm kete sambil mendengar lagu raya sementara menunggu hujan reda. Masing2 tak sanggup basahkan baju untuk amik payung kat bonet belakang dalam hujan yg lebat.

Moral of the story: Lain kali payung taruk dalam kete, bukan kat bonet belakang. Ader banyak pun x guna.