Jumaat, November 10, 2006

Aku, Bapa Percintaan

Sejak dah kawen nie, aku jarang jumpa Zul. Eh, bukan aku. Si Zul tu yg dah kawen. Dah ader anak 2 pun Zul nie. Dulu, masa belajar kat U, aku jadik tempat rujuk permasalahan cintanya. Kes awek merajuk, aweknya ngada2 wat perangai itu dan ini, nak beli present yg sesuai utk awek, alasan tak nak kluar ngan awek, nak pujuk awek smuanya aku jadi penasihat. Walaupun aku sndri lom sangkut ngan maner2 aweks2 time tu, Zul sering tanya aku pasal soal pompuan.

Aku?.. Cheh..aku sebenarnya x tau aper pun pasal pompuan nie. Tapi sbb simpati pada Zul yg asyik dok tanya jer, maka seringlah aku berlagak laksana sang pujangga dalam menasihati Zul. Dia segan nak tanya kat org lain,dia cuma berani minta pendapat aku jer mungkin kerana aku tak gelakkan dia yg cuba nak jadi mat bunga dikalangan persatuan mat2 rempit.

Pelik gak.. kengkadang tu, dia boleh lak percaya bulat2 kata aku, budak engine berseluar jeans lusuh nie. Tapi, walaupun banyak antara nasihat ciptaan tu aku 'goreng' jer, aku kaji gak keberkesanan dan kebolehpakaiannya. Itupun berdasarkan kewarasan dan kecerdikan akal fikiran aku ketika itu.

Dan biler idea2 aku nie berjaya, Zul akan belanja aku. Part nie paling best. Katanya, akulah Bapa Percintaan yg terhebat. Hehhe.. Err. Zul, bini hang x baca blog aku kan. Dia tak tau kan surat2 puitis pada dia dulu karya cipta aku. Perggh..ayat budak sastera tu. Ngko penah tanya mungkin aweks merangkap bini ko skrg terpikat pada ngko hanya kerana tulisan itu.. Aku yakin tidak. Dia menerima kau kerana diri ko sebagaimana ko terima dia. Aku tahu dia memang sayangkan kamu.

Hari ini, aku mampu tersenyum mengenangkan kebahgiaan kamu berdua. Seketika aku terfikir. Betapa mudah untuk bercakap dan mengajar org melakukannya tapi sukar untuk diri sendiri melaksanakannya. Dan aku hari ini, tak mampu melakukan apa yang telah aku ajarkan kamu suatu ketika dulu.

23 ulasan:

Unknown berkata...

em... apa kata en. kemat cuba tanya Zul pulak tips nak memikat aweks.. :D

Tanpa Nama berkata...

:) samala kita..masa blajo dulu,org jd tpt rujukan.bila kena diri sendiri, hahaha..(itu je mampu nak kata..)
en.kemat,besh aa bc blog en kemat:)

Rie berkata...

lepas ni kotanya dia apa nak buat dalam seminggu lepas akad nikah. rutin tiap2 hari tiap2 malam. murekekekek

zwitterion berkata...

wow..en kemat bapa percintaan!
rasa percaya Zul pd kemat tinggi,agaknya kalau suruh dia bt yg bukan2 waktu tu..hehe

Tanpa Nama berkata...

Emm Alahai....Kata ganti diri ke 3 En kemat memang Bapa Percintaan...muahhhahhaa

Lan Rambai berkata...

kemat kemat... apa kata ko email kan kata-kata puitis ko tu kat aku hahaha... aku nak kaji kepuitisan ko haha

ZaKiN berkata...

oooo.. incik kemat dah tak sepuitis dahulu upernya..!! patut la incik kemat tak mampu meluahkan apa yg tersirat..

incik kemat nak saya tolong plak ker?? huhuhu..

Tanpa Nama berkata...

apakah setiap percintaan itu perlukan ayat2 yg puitis?
mengapakah my buddy bg ayat 'hampeh' gak cam berkawan2 dulu? uhuk..uhuk..

arianna adrizal berkata...

setiap org tahap imunisasinya berbeza. awk ni dah terlebih imune..

Aku Bukan Bidadari berkata...

hehe mmg lah kita boleh nasihat org.tp diri sendiri mmg tunggang langgang ..dan kita pun sebenarnya nk org nasihat dan bagi tips2

Tanpa Nama berkata...

hehehe... dulu masa study, aku nak reka ayat2 puitis ni kat awek bukan main seksa,sampai tak tidur malam. kalau tahu, boleh mintak bantuan en kemat.

Tanpa Nama berkata...

hehe...mat jiwang rupenye.. biasalah tu,cam doktor mata lah,orang sakit mata dia buleh ubatkan,tapi bila time dia sakit gig,dia cari doktor gigi jugak.haha...apa yg aku melalut nih.

hayad berkata...

ku ingat bapa kemrdekaan ngan bapa pembangunan je ade, uper2nyer kita kena tambah fakta baru dlm buku sejarah, kemat si bapa percintaan ;p

Jun Ahmad berkata...

kemat ,

tak salah lah kan bersedia .
bila tiba masa , pasti tak hilang arah punca ..

13may berkata...

meh aku ajaq hang...pengeras dia, belanja makan dulu:D

Tanpa Nama berkata...

wah wah baru saya tahu seekor liepan yang merupakan bapa percintaan...

nota: bila mahu nikah daa?

Sunan_Jati berkata...

wah... guru cintan ... heheheh.. lehla lainkali baut en3 tips palsal cintan lak yer ngehehehhe!

Tanpa Nama berkata...

Boleh jadi penasihat lagi tak nih? Atau dah bersara? Atau memerlukan penasihat pula?

Tanpa Nama berkata...

en kemat.bile nak upd8 blog..cite la hal terbaru..ke,dah jem skang ni? kamon en kemat.. EN KEMAT BOLEH!

Tanpa Nama berkata...

ish...ish bukan ke aku dah turun ilmu kat ko...

tak cukup lagi ke... aku tak leh la nak bg ilmu bab 9... bab nie bahaya sikit... kang tersilap makan diri lak... kui kui kui

Tanpa Nama berkata...

Belum ada orang yg ngam ngan ko la tu, kalau tak mesti ko akan mintak nasihat hosmet ko untuk berchenta tu.

zwitterion berkata...

en kemat tgh bercinta ke?, x update blog..lama dah nih..hehe

Kemat berkata...

sikenit:
sy berguru nganawak jelah..awak pun cikgu gak kan

skidg8:
trima kasih..bace la slalu..err.awak ader blog tak, leh sy baca gak

esis:
aku tanya, dia jawab perkara yg terindah yg boleh dibayangkan, aku cuba byangkan, tapi tak leh gak

zwit:
zul btul2 ikut jer sgala nasehat aku time tu, mujur menjadi

paqlee:
btul itu tn penasihat, 25%

lan rambai:
nanti hak plagiat plak..heheh

maniq kayangan:
cik maniq sudi ker nak tolong saya nie

cikin:
dia berkias tu, kne paham maksudnya

ariana:
ye ker terlebih imune. aah..x best la camni

aku bukan bidadari:
ya, kita saling nasihat menasihati

bengongg:
hang punya pasai, aku charge murah jer,

mrpenyubiru:
sakit cinta nak jumpa doktor maner

hayad:
isshh..jgn tulis dlm buku sejarah, penin bdak2 nak hapal

kak jun:
sentiasa bersedia, sentiasa berkhidmat

13may:
pengeras roti canai kosong + teh tarik buleh

akirasuri:
nikah..err..eerr..biarlah rahsia

sunan jati:
kanga der lak yg tak suka baca entri jiwang2 nie

ise:
aku perlukan penasihat kewangan dan kemajuan

skidg8:
skrg dah hapdet dah

sleepless in gelugoq:
kalau zul dan ader MA, mesti caj mahal kan

mengkarung:
isshhh..jgn kamu khabarkan perkara ke9 ini, goncang dunia nnti dgn ajaran itu

mazudi:
bila masa itu akan tiba ekk

zwitt;
dah hapdet dah nie, skrg bz ckit