Jumaat, Februari 10, 2006

Yang Salah Yang Benar

Seorg guru wanita tampak b’semangat m’ajar’n sesuatu kpd murid2nya. Di tangan kirinya memegang kapur manakala di tangan kanannya pula memegang pemadam.

Kemudian guru itu b’kata kpd murid2nya, “Saya akan tunjuk’n kepada awak semua satu permainan. Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur dan di tangan kanan pula ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini kamu semua mesti menyebut “KAPUR”, jika saya angkat pemadam ini maka sebutlah “PEMADAM”.

Semua murid2nya faham dgn penerangan t’sebut & m’ikut apa yg dikata’n oleh guru mereka. Guru wanita iti m’angkat tangan kiri & kanan secara b’gilir2. Semakin lama semakin cepat dia melaku’nnya. Setelah beberapa ketika guru wanita itu b’henti dan b’kata kpd murid2nya, ”Baiklah, sekarang kamu semua p’hati’n baik2. Jika saya angkat kapur kamu semua sebut ’PEMADAM’, jika saya angkat pemadam kamu semua sebut ’KAPUR’”.

Kemudia guru t’sebut m’ulangi p’mainan t’sebut seperti awal tadi. P’ubahan itu tentu saja m’buat murid2nya m’jadi keliru, kekok & sukar menyebutnya. Namun lama kelamaan murid2 t’sebut sudah biasa & tidak kekok lagi. Selang beberapa ketika permainan itu dihenti’n. Guru wanita itu t’senyum kpd murid2nya.

”Murid2, begitulah kita umat Islam. Mulanya yg hak itu hak; yang batil itu batil. Kita begitu jelas dan mampu m’bezakannya. Namun kemudian, musuh2 kita memaksa kita melalui p’bagai cara utk menukar’n sesuatu dr yg hak m’jadi batil & begitulah sebaliknya.”

”Buat p’mulaanya mungkin kita agak sukar menerima keadaan t’sebut, tetapi kerana terus disogok dgn cara yg menarik oleh mereka, akhirnya t’biasa dgn keadaan itu & mulai m’ikutinya. Musuh2 kita tidak pernah b’henti menukar serta menyongsang’n nilai & etika.

”Zina tidak lagi m’jadi satu p’soalan, menutup aurat bukan satu kewajipan, pakaian seksi jadi kebiasaan, seks sebelum nikah bukan lagi berita yang memeranjat’n & lain2 lagi. Semuanya sudah t’balik & tanpa disedari kita menerimanya sedikit demi sedikit, m’anggapnya satu cara hidup yg dibenar’n.

Tiada ulasan: