Ahad, Februari 19, 2006

Liverpool 1 Manchester United 0

Yer Liverpool 1 MU 0....MU 0 Liv 1....walaupun mnang cuma 1 gol..hakikatnya Liv mnang...walaupun kne balun 1 gol, jelasnya MU kalah...walaupun game smlm x berapa menarik tp Liv ttp menang...walupun segalanya hambar MU dah t'keluar dr saingan Piala FA...Aku tak tahu camner aku leh mnat ngan team Liverpool nie..mngkn mase aku mula mnat tgk bola kechik2 dlu time 80an, Liv adlh team yg plg hebat..bagus bangat...telah dipahat'n dlm minda aku sejak kechik lagi aku kne jd kipas susah mati Liv. Dan semalam Liv menang lg..plg penting menang ngan MU..3 jam sblm game aku dah mula dpt sms dr kipas susah mati MU..biaselah utk game sepenting ini pastinya penuh dgn emosi dan sentimen perkauman yg tinggi...antara sms yg aku terima t'tulis "Get ready to swallow another bitter defeat, the Devil's going 2 show the Kops the way out.." Habis jer game aku reply dgn ayat yg simple abis "Ha..ha..ha..ha..38x"

Knapa aku mnat bola..snang jer kalu wat hipotesis lelaki minat bola...Aku adalh lelaki..maka seharusnya aku mnat bola. Bola dan lelaki dah sinonim..tp aku plik knaper pompuan jarang mnat tgk bola kecuali Fazura & d gang dlm "Gol & Gincu"..Mama & adik pompuan aku ckup bebulu biler time weekend jer aku nk tgk bola..frust ler depa tak leh tgk cerekarama...adik aku selalu berleter "Bola,bola,bola..agak2 leh kenyang ke tgk bola tue.."Kengkadang tu aku mengalah gak..kasi can depa tgk bola..tak pun aku kluar tgk ngan mber kat kdai mamak jer..Mngkn entri aku slps ini akan bnyk b'cerita ttg bendalah bulat nie..lebih2 lg World Cup 2006 dah nk start tak lama lg...

Lagi citer pasal bola..aku juga adlh kipas susah mati our national football's team...sdikit kcewa prestasi bolasepak kat Tanah Melayu skrg nie...kita pernah jd igauan bagi negara Asia suatu mase dlu..tp kini smakin layu..sbg kipas susah mati Malaysian's team..aku x penah b'putus asa & m'harap'n kegemilangan itu kan b'ulang..seboleh-bolehnya aku cuba tgk game Msia..x kira la kat stadium ker atau menerusi kelalang kaca 29" kat umah jer...dan setiap kali itu jugaklah aku hrp'n Msia mnang..kbtuln sewaktu entri ini ditulis, Msia ader friendly game ngan N.Zealand..Sedihnya..we lost 1 goal down...

Antara kenangan aku yg menarik tgk game involve Msia teams, mase our U-19 vs Morocco dlm Youth World Cup U-19...mase tu main kat Shah Alam thn 1997..bru jer msuk 1st year UKM..ader mber bgtau tiket seploh hinggit..ok la tue..student maner ader duit..dan petang tue kami 5 org..trun Shah Alam..t'gezut biler aweks jual tiket tu ckp tiket seploh dah xder..paling murah RM30...perghh..itu seminggu punye belanja mkan..kalu wat beli megi ckup tampung sbln punyer..memandang'n kitaorg pun dah smpi Shah Alam..nak tak nak tekan la duit kat bank smbil memujuk hati inilah pengorbanan aku sbg anak Msia...dan kenangan itu tak berakhir di situ sajer...walaupun Msia kalah 1-3 mlm tue..kami tak penah berhenti t'jerit setiap kali bola di kaki pemain Msia...yg paling aku ingt itulah antara detik aku menyanyi'n lagu "Negaraku" dengan penuh b'semngt..betul2 b'semangt...raser cam nk gi perang pun ader..

Smbil2 dok taip entri nie..t'ingt plak kenangan mase aku gi tgk game hoki Msia vs Pakistan kat Bukit Jalil. Semi Final utk Cup Azlan Shah..thn dah lupa tp msih jd student lg..mgkin 2000 kot..spt sblum ini aku dibuai oleh kabar angin tiket 10 hinggit...dan mlm itu sekali lg kami disajikan dgn kata2 "Tipah tertipu bang.." Tp x spt mase tgk bola dlu...time tu kitaorg mmg sengkek abis..jd tunggu jelah kat luar stadium bersama ratusan penyokong yg lain..(aku ingt depa nie pun dok harap tiket seploh gak)..game dah mula..tp kami masih dok kat luar..bunyi gema sorakan m'buat'n otak aku mula b'fikir..pasti ader carenya..dgn segala hikmat Houdini..aku b'jaya melolos'n diri dicelah2 org ramai yg b'tolak2 nk msuk stadium..mber aku Pak Wan sngkut(tu la..aku dah sruh ko jogging kurus'n badan ko tak nak)...aku x smpi hati nk biar'n Pak Wan kat luar..aku disblik dm jeriji besi sementara dia kat luar..cam reporter aku b'lari msuk ke dlm tgk game dlm 5 mnit, pastu b'lari dpt'n Pak Wan citer analisis game yg aku sndri wat..3-4 kali gak la aku b'ulang alik nk smpi'n camner game mlm tu kat Pak Wan..dan akhirnya setelah didesak oleh penyokong, pihak pengurusan stadium m'benar'n smua org msuk tanpa byaran selepas separuh masa permainan..mlm tu Msia mnang 3-2..aku puas..aku bangga...aku gembira...

Tiada ulasan: