Sabtu, Februari 18, 2006

Biler Beruang Makan Nasi....

Sbnarnyer aku bru blik ke KL ari nie..smpi kul 2 pagi td..dan pg nie rase cam nk demam lak..mama suruh telan panadol atau kalu x larat sgt pegi klinik jer..tp aku nie jenis payah makan ubat..dan phobia nak jumpa doktor nie..selagi leh tahan aku tahan jer.T'ingt blog liepan yg dah lamer tak diupdate'n. Hmmm, mber aku pun dah komen..takkan nk jd cam dulu lg...dlm dok pikir aper nak tulis aku t'ingt kisah aku mase kechik dlu yg mampu buat'n aku t'senyum sorang2..dan senyuman adalah penawar terbaik sbnrnya..jd ingt nk kongsi la ckit kisah aku kat blog nie..
Dulu mase kechik2..aku slalu dgr org tua2 bercerita..mcm2 ceghita ader..kisah zaman Jepun...kisah mama dan baba aku time kechik2 dulu..kisah camner sesuatu kg/tempat/benda tue dpt namer..kisah2 nabi..kisah2 perjuangan zaman penjajah dulu...depa nie kalu b'cerita penuh ngan gaya dan mimik muka...kengkadang tue ader soundtrack live lg..mmg bakat penglipurlara...dan antara yg plg aku minat kisah binatang..kancil menipu buaya..monyet yg tamak nk makan cili..burung gagak nk minum air dr takar...burung merpati dan semut..walaupun biase tgk citer2 tue dlm tv(korang mesti t'ingt gak katun nie yg dibuat oleh Perbadanan Filem Msia..best kan..yg plg glamer ayat monyet tu "Aku nk yg itu2x..aku tak kira.. aku nak juga")..dan baca dlm buku yg baba aku beli'n..aku masih x jemu2 dgr citer org tua2 kat kg aku nie...suatu ari tue..aku tanya la ader tak kisah binatang yg belum pnah aku dgr..citer pasal liepan ker..."Hmm..hang pnah dgr dak citer pasal beruang mkn nasi", ujar mereka. Mata aku t'beliak memikir'n betapa ganasnyer citer beruang mkn nasi..dlu baba pnah bawak aku gi KL tgk Zoo Negara..dan beruang..huiyyoo..besarnyer..lebih besar dr teddy bear yg adik pompuan aku dok slalu usung tu..
Gini kisahnya..pada suatu mase dahulu..(ayat biase..aku dah siap hapal dah ayt p'bukaan nie)..di hujung kampung di pinggiran hutan tinggallah sepasang suami isteri yg kjenyer cri kayu api dan jual kat pasar b'dekatan..tiap2 pagi sblum kluar rumah si isteri akan masak nasi dan lauk siap2..yelah dah balik hutan tak payah penat2 nak masak..panas'n balik jer pakai mikrowave..
Nk dijadi'n crita, suatu ari seekor beruang yg kelaparan merayau2 di sekitar rumah suami isteri nie..(saat nie aku mula menyorok'n diri aku di balik blkg abg aku) dan entah camner berjaya menceroboh masuk ke dapur lantaran bau daging mentah.."Dia bau daging manusia ke Pak Long", tanya abg aku dgn gaya berani.."Takdelah..suami isteri tu dah pg ke hutan cri kayu api..dia bau daging salai sbb dlu2 maner ader peti ais nk simpan daging" Belum sempat beruang jamah daging tue..dia ternampak pulak nasi yg ditanak oleh si isteri..aper lagi terus jer beruang tue amik pinggan dan balun nasik dlm periuk tue smpi habis smbil berkata2 dlm hati "Ohh..senangnya hatiku ini ari..dah berminggu2 tak makan nasik" Haa..itula kisah beruang makan nasik..
Dalam hati aku..hampeh tul la...ingt'n citer betul td..

Tiada ulasan: