Rabu, Februari 22, 2006

Puteri Gunung Ledang vs Putera Gunung Jerai

Aku bukanlah arif jika diajak b’hujah ttg sejarah…tp tidaklah smpi buta sejarah…Cuma kengkadang aku keliru dengan sejarah itu. Dan Puteri Gunung Ledang bukanlah sejarah..mitosnya sukar dibuktikan…namun lagendanya tetap jadi bualan…dan itulah yg dipertaruh’n oleh Datin Tiara menerusi Puteri Gunung Ledang the Musical…
Mudahnya jiwa ini t’tarik pada sesuatu yg kreatif dan b’seni m’buat’n dunia teater suatu yg menarik utk didekati. PGLtM sememangnya m’jd impian utk disaksi’n sejak kali pertama ia dicanang’n….kepulangan ke ibu kota seakan m’buka peluang utk menonton apa yg digembar-gembur’n sbg suatu persembahan teater muzikal terbaik pernah di pentas’n…..dgn nama2 besar seperti Tiara, Stephen Rahman, AC Mizal, Roslan Aziz, Zahim Al-Bakry, Adlin Aman Ramli, sukar utk menafi’n akan kemantapan teater ini…

Sedikit kecewa bila mengetahui tiket pementasan habis dijual…..aku mntak kawanku Zul tolong cari’n..x dpt katanya..ku cuba segala cara dr online sehinggala tipon ke istana budaya..mulanya aku b’cadang nk beli tiket rega RM30 jer..alah dok jauh ckit pun tak per..jnji dpt tgk ‘live’… mcm x percaya jer begitu ramai penggemar teater masa kini..mgkin juga promosi besar2annya m’buat’n ramai yg t’uja utk menyaksikan cinta “Tuah dan Gusti Putri” ini …

Sememangnya aku b’cadang nak wat entri pasal PGLtM sebaik menonton pementasannya..aku nk wat review sndri ttg teater ini.. Namun disebab’n aku x der idea utk entri blog aku kali ini, aku teruskan kisah PGLtM dari kacamata kengkawan yg b’kesempatan menyaksikannya…rata2 m’berikan pujian pada pementasan ini…terutama dari segi aspek muzikalnya..sewajarnya teater ini dinilai dr sudut ini memandang’n inilah konsep yg cuba diketengah’nnya…lakonan terbaik seharusnya jd milik AC Mizal…aku akui bekas penyanyi 4U2C nie mmg b’sahaja lakonannya…..kalau korang pernah tgk sitkom “terserah anda”..korang mesti perasan betapi bijaknya AC mencorak’n wajah pada lakonannya….Melihat’n CV Stephen Rahman, Hunk Tuah dari negara atas angin nie sememangnya cukup gah..namun dr ape yg aku dgr dia masih belum mampu m’jd Melayu dan ini nyata m’gugat sdikit sbnyk chemistry Tuah dan Gusti Putri…tak bnyk yg diperkata’n ttg lakonan Adlin dan Tiara…tp aku raser sbg org lamer dlm pembikinan PGL ini..watak Sultan Melaka dan Gustri Putri sudah m’jadi sebahagian dr diri mereka sndri…Gubahan muzik yg baik seharusnya dilempar’n pujiannya pada komposer Roslan Aziz….dia mmg nmpk Melayu t’utama bila mana memakai songkok dalam Malaysian Idol…

Aku tak boleh mengulas pnjg lg kerna smua itu hanyalah cerita yg disampai’n oleh mereka..aku hanya melihat dengan telinga…sambil mata dipejam’n m’bayang’n kemeriahan pentas sbgmana kelaziman pementasan teater muzikal…mngkn suatu hari teater ini akan ditayang’n di kaca tv atau dipasar’n menerusi VCD…bukannya sesuatu yg mustahil kerana teater “Tiang Seri Tegak Berlima” pernah ditayang’n di TV3…mungkin pentasnya tidak sebesar Istana Budaya tapi ia mampu merakam suasananya..dan tika itu kita semua tidak perlu mendengar kata2 mereka…cukuplah sekadar diam dan menghayatinya….sementara itu biarkanlah aku bermimpi….bukan mimpi m’jd Tuah..tapi mimpi m’jadi Putera Gunung Jerai..satu lg mitos dalam khayalan ciptaan dunia mimpi aku..sememangnya mimpi aku tidak pernah b’sempadan…kerana mimpi bg individu sama jua lah spt mitos bagi sebuah budaya…

Tiada ulasan: