Sabtu, September 23, 2006

Persediaan Menanti Hadirnya Ramadhan

Pagi tadi, sebelum masuk ke bilik air untuk mandi hosmet aku tanya, "Kemat, hang dah korek telinga lum pagi nie".
"Ehh..apehal plak nak kne korek telinga pagi2 nie"
"Ko dah lupa ker 24hb kita mula berpose.. dah tak leh korek telinga pagi2"

Ya. Aku tak lupa. Malam tadi aku dah dengar pengumumannya walaupun kat kalender Cina dah diramalkan tarikh permulaan pose adalah esok 24hb September 2006 adalah bersamaan dengan 1 Ramadhan 1427. Kalender berbuka pose pun aku dah amik kat masjid masa gi solat Jumaat kelmarin. Dan untuk sebulan akan datang, aku arif benar masa masuk waktu Maghrib. (Sebenarnya aku tergezut gak, bila tgk takwim, Maghrib kat Penang sekitar 7.15 mlm..heheh.. selama nie aku solat Maghrib dalam 7.45, yelah.. jarang tgk takwim, tak tau waktu sebenar Maghrib kul baper, main agak jer)

Dan untuk bulan Ramadhan yang mulia ini, aku nak amik kesempatan ini untuk memperbanyakkan ibadah. Malam tadi dengar ceramah, ustaz kata 1 pahala di bulan Ramadhan digandakan 70 kali. Banyak tu. Selalnya di awal Ramadhan jer aku bersemangat. Pastu makin kurang terutamanya bila dah dekat nak raya. Ishh.. teruk betul kan. Jadi untuk bulan pose thn nie aku dah wat satu checklist azam yg perlu aku ikuti. Jom bantu aku capai azam aku seperti:

1. Aku nak khatam baca Al-Quran sekali dalam bulan Ramadhan nie. Sekurang2nya aku kne baca 1 juzuk 1 hari. (Hmm..bolehh ker nie)
2. Tak nak tinggal solat terawih. (Susahnya biler dah dekat rayer, selalu time nie kantoi la terawih aku)
3. Kuatkan lagi bekerja. Tak der la asik ngantuk jer kat opis. Aktifkan dirimu kata Hotlink.
4. Berpuasa bukan hanya sekadar menahan lapar dan dahaga, tapi menahan dari melakukan perkara2 yg membatalkan puase dan juga yang boleh mengurangkan pahala puasa.
5. Membeli gula 2kg setiap hari untuk keperluan masa raya nanti. (Nie sebenarnya tugasan yg mak aku bagi, setiapa hari beli 2kg gula, kang tak merasa la tat nenas raya nanti)


Aku juga ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan selamat Berpuasa kepada semua pengunjung blog liepan ini. Moga kita sama2 beroleh rahmat dan keberkatan pada bulan yang mulia ini.

"Ehh, ngko ader putik kapas lagi tak, tak cukup ler..dah lamer tak beroperasi nie" kata ku pada hosmet sesambil kami mencuci telinga dan menikmati kopi di pagi hari sebelum mandi untuk bekerja pada agama, negara dan bangsa.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku pun nak beli gula gakler...nak simpan...nanti nak raya boleh buat bisnes atas angin..hahaha...Selamat Berpuasa kat hang k...

Unknown berkata...

Semoga azam kamu sepanjang bulan ini terlaksan.. :)

ZaKiN berkata...

selamat berposa cik kemat.. moga cukup bulan nih erk.. huhuhu

Tanpa Nama berkata...

salam ramadhan...selamat berpose...jgn tinggal k..

13may berkata...

jgn kerana unggas di rimba, denak di sangkar kau lepaskan;
jgn krn pelangi yg indah, lampu di kamar kau matikan;
jgn krn kerlipan kaca, batu berlian kau campakkan;

DAN....
jgn kerana ayam percik, buah kurma; kau awalkan waktu berbuka....hehehehe..

Salam Ramadhan:)

Tanpa Nama berkata...

salam ramadhan.. jangan monteng puasa.. kalau ada lauk huloq mai skit.. selamat berpuasa.

zwitterion berkata...

azam kena beli gula yang tahan tu..sekali beli dpt sekilo jer..

Tanpa Nama berkata...

hari ni belanja aku berbuka la wei.
aku nak ayam golek pantai dalam.

XD

Tanpa Nama berkata...

aku nak ayam golek pantai dalam gak...!!!

blackpurple @ jowopinter berkata...

Laaa..macam la malam tak boleh korek...hehehe..

Dulu2 aku jarang dapat solat terawikh berjemaah... Selalu solat solo kat rumah....Berbuka pun kekadang kat tengah jalan......harap2 tahun ini tidak...

Selamat berpuasa...

Tanpa Nama berkata...

Selamat Berpose Mohd Kemat

Ayaq berkata...

Uiks orng Penang gak ke. Hohoho aku tengah loncat-loncat blog. :)

Samat berposa.

Lan Rambai berkata...

tinggi azam kamu tu kemat... tahniahhhh! tapi.. camna aku boleh bantu? aku pun susah nak jumpa gula!

Bunga Rampai berkata...

Salam Ramadhan,

Yang azam No. 5 tu memang hebat! Menjelang raya ada 60kg gula...pheww!

Selamat berpuasa :)

Kemat berkata...

paqlee:
ingat thn nie tak nata wat bisnes mercun, kita bisnes gula nak paqlee

sikenit:
tq, :)

maniq kayangan:
ya, moga berpuasa penuh, pahala pun score penuh

aman:
salam ramadhan

13may:
tak tahan kne lari gi sabah ler, leh bukak awal

orochi:
hang nak ayam panggang ker daging bakaq

benggong:
juga untuk kamu, bila nak bukak poses skali nie..

ayag masaq:
hati2 meloncat, kang jatuh x leh nak raya

lan rambai:
kita kidnap kat kilang gula jom

bungarampai:
60kg..tak cukup lagi tu..nak wat samperit, bauhulu, kuih bakar dan lain2 lagi

Aku Bukan Bidadari berkata...

isk..hang neh..
pengotoq hahaha
tak pa lain kali buat lagi no

Tanpa Nama berkata...

hahaha....no problem frend...kite boley jadik pengedar gula yg tidak kurang berjaya...2kg/person/day

Tanpa Nama berkata...

selamat berpuasa gakkk..

Tanpa Nama berkata...

selamat berposa kemat
jangan korek2 dah
hehe.

Rie berkata...

tahun lepas punya dah bayor???

Tanpa Nama berkata...

mesti bersih dah kan telinga?? hhehehe

Kemat berkata...

aku bukan bidadari:
ehh..kalau udah korek telinga kira pembersih la..org yg tak besa cuti telinga la pengotor

paqlee:
bila nak mula nie

wani:
thanks :)

op:
malam leh korek

esis:
thn lepas x der hutang

faizah:
bersih sesangat..tak caya leh intai tgk..

Tanpa Nama berkata...

kat tmp ko ada byk kedai dan soping kompleks...kat tmpt aku kedai runcit pun boleh bilang....huhu..aku dah mula dah nih....

Azhar Ahmad berkata...

Waaa, malam pertama tu, aku baca al-Baqarah samapi subuh. Malam kedua ali-Imran separuh juzuk... Tak abih lah tawun nihhh