Selasa, September 12, 2006

Bunga

Ramai betul orang kat dewan tu. Cam gi tgk konsert rock plak. Err.. tak mungkin. Di konsert rock aweknya tak memakai baju kurung bertudung manis. Mungkin ader tapi x der la seramai ini. Ada plak yg siap ngan jubah. Ader ceramah agama ker. Mungkin jua. Ada pakcik berkopiah putih dan nenek bersama cucu kesayangannya di sini. Tapi knapa pulak di tangan mereka penuh dengan jambangan bunga. Hampir kesemuanya membawa bunga. Tua muda, Melayu Cina.
Ada pesta jual2. Cam Jom Heboh. Mungkin tidak sebab aku tak nampak Rosyam Nor atau Felix promosi Tongkat Ali. Org jual air pun aku tak nampak, walau panas matahari menghauskan tekak. Yg ader si gadis penjual bunga dan patung beruangnya.
Terasa janggal berjalan2 dengan tiada bunga dalam genggaman. Aku singgah pada satu gerai. Merahnya. Kaler bunga itu. Kaler baju gadis itu. Juga kaler bibir manisnya. "Abang, beli la satu. Kasi kat kawan/sedara/aweks/sepupu/adir ipar yang konvo ari ni" pujuknya, gadis baju merah bibir kaler delima itu. Oh, konvo patut la nampak cam ada gathering ahli2 keluarga bersama bunga di tangan.
Akhirnya aku beli juga. Bukan yang kaler merah itu. Kaler peach. Ros peach. 10 kuntum. "Kenapa 10 jer bang. Bunga kne beli 12 kuntum baru ader makna. Dan lagi kne la beli warna merah", gadis merah masih cuba memujuk lagi.
"Err..tak kisah ler. Keihklasan pemberian itu yg penting. Warna dan bilangan hanya difahami oleh mereka yg mencipta maksud disebaliknya. "
"Ok la bang. Tapi sebab abg nampak hensem ari nie, lagi 2 kuntum saya kasi free". Aku tak pasti dia ikhlas ke idak. Tapi aku rase harga yang aku bayar untuk bunga dan gubahan itu adalah untuk 12 kuntum itu.
Dan di hari konvo itu aku belajar satu perkara. Kita sebenarnya lebih gembira bila melihat orang yang kita ingin dia gembira kelihatan gembira. Biarpun kamu cuma melihat dari jauh, kegembiraan yang diraikannya pasti turut kamu merasainya.
Selamat menempuh cabaran sebenar di alam pekerjaan wahai graduan2 cemerlang. Di luar sana, kehidupannya tak semudah yg kamu sangkakan.

17 ulasan:

CIda berkata...

Bunga 12 kuntum utk si gadis biru? Wow!

Tanpa Nama berkata...

si gadis biru? Skandal lagik nih? panasss! panasss! hehe

Aku Bukan Bidadari berkata...

Ya...semoga mereka tabah menjalani kehidupan sebenar di alam sebenar, bersama masyarakat dan kelompok manusia sebenar :)

*TIps:
Ros Kuning - Kita Hanya Kawan
Ros Merah - Aku Cinta Padamu
Ros Hitam - tiada ruang langsung dihatiku untukmu selamanya!

Tanpa Nama berkata...

sesi meng"kantoi"kan kemat

korang gi link kat sidebar blog kemat ni.cari sorang awek yang entri dia tulis gi shopping persiapan nak konvo.

muahahaha..

psstt bro..jangan marah aaa...

tumismenumis berkata...

Apa la sebenarnya maksud dia kalau 12 kuntum bunga tu?

Ya. Semoga mereka cepat cepat dapat kijer dan bayar balik hutang PTPTN.

Unknown berkata...

seronoknye dapat bunga...

pst.. neezie, yang mana? tak jumpa cari...

13may berkata...

pasai apa asyik bunga ros saja...kasi bunga lain takleh ka? Pastu nak sampai byk2 plak...tak paham tak paham...:D

Tanpa Nama berkata...

waaa.. nak bunga jugak!

neeziee ~ saperkah awek itu? ramai sgt daa.. jenuh nk carik! :p

CIda berkata...

ahahaha.. carilah gadis priority yg tinggi sket dalam list tu.. :P ampun ya kemat dan si gadis.. usik2 jek.. sebarang akibat dari gossip ini tidak ditanggung oleh pihak kami.. Hehe.. peace!

blackpurple @ jowopinter berkata...

Kalau 12 kuntum tu apa maknanya ekk... ? kalau 3 atau 5 kuntum tu aku tau la...

dugongsenyum berkata...

maya karin tak jeles ke kau bagi bunga kat awek lain ? hahahaha

Lan Rambai berkata...

oooo.. kemat bagi bunga kat awek lahh.. hahahaha.. aku yang dah nak dapat anak ke empat ni pun tak pernah bagi bunga hahaha

Kemat berkata...

eeda:
biler masa plak ader kluar statement bunga itu untuk si gadis biru?

paqlee:
dekat opis kamu aircond nya x b'fungsi ker..

aku bukan bidadari:
tq 4 the tips..

neeziee:
woitt..ape nie bro..cover line la ckit.. maya karin pun bace blog aku nie

mazudi:
aku lupa untuk ingatkan mereka utk bayar hutang MARA dan PTPTN..ayuh graduan yg punyai hutang pinjaman..tunaikan janji kamu

si kenit:
neezie main2 jer tu..maner ader..

13 may:
knapa ros dan knapa banyak tak memerlukan jawapan..ia cuma pemberiaan

cikin:
nantila saya kasi kamu satu..tp jgn kasi tau boyfriend U.. neeziee goreng jer tu..maner ader

eeda:
pandai la kamu bergossip..tapi aku ini bukan artis seperti Mawi utk kamu goispkan..hahha

blackpurple:
aku pun tak tau..aku cuma nampak 12 kuntum lagi cantik dari 5 dan 3..ya 15 kuntum lagi cantik dari 12..tapi sen dah x der la..

dugongsenyum:
aku dah mntak kebenaran dia.

lan rambai:
jgn plak nanti kamu kasi bini kamu pikir kamu ader niat lain plak..hehe

Tanpa Nama berkata...

hahak..waktu aku konvo.. tak de kedai bunga.. tu laaaa sape suruh masuk kolej.. konon nak bes masuk kolej private.. mempadan la muka..

bunga ooo bunga

Unknown berkata...

kemat, kitorang (3 org je sebenarnya) ada sesi dating kat taiping pagi ni, ingat nak ajak ko, tapi tak jadilah takut gadis itu... marah.. hahaha... :)

zwitterion berkata...

tak payah beli bunga hidup beli je bunga plastik, lg tahan lama.

Kemat berkata...

lediagli:
tak per..leh sambung belajor lagi.. konvo 2nd nie pastikan dapat bunga..x der org nak bagi kasi tau saya nnti

sikenit:
aiseh..apehal x ksi tau awal2... next 'dating' biler laks..

zwiit:
bunga plastik tak wangi ler..