Isnin, September 04, 2006

Kepala Pusing, Hati Runsing.

Aku respek kat mamat2 dan minah2 yg leh wat 3-4 kje dalam satu mase. Kengkadang nak handle satu benda pun aku dah kelam kabut. Masalah kechik aku rasa cam besar sangat. Benda mudah aku nampak cam payah. Mungkin sebab aku sukar nak fokus. Memang itu kelemahan aku. Memberi tumpuan sepenuhnya kepada sesuatu perkara.
Perempuan. Kononnya mereka lebih teliti dan fokus berbanding lelaki. Itu sebab disamping menjaga anak, mereka masih mampu mengemas rumah, membasuh baju & menyediakan juadah hidangan dan menonton kisah CT di tv. Mereka mampu melihat perkara yang kecil dalam dunia yang besar.
Lelaki. Segala pancaindera mereka digunakan untuk satu perkara pada suatu masa. Mungkin tak selalunya. Tapi pada situasi kamu sedang bersembang rancak di kedai kopi dan tiba2 lalu seorang gadis yg seksi. Suasana tiba2 bertukar menjadi diam. Pancaindera lelaki segera fokus pada gadis seksi. Mata, telinga, mulut, hati dan otak tertumpu pada perkara yg sama pada satu masa. Kalau kamu lelaki di luar sana tidak bersetuju, katakan saja perbuatan di atas hanya aku.
Kadang2 banyak sangat benda yg aku nak wat dalam masa yg sama. Banyak sangat impian yg nak aku capai dalam perjalanan kehidupan yg sementara. Kenapa susah sangat aku nak fokus. Kenapa mudah benar tumpuan aku hilang. Sukar untuk aku berada dalam situasi yg sama untuk tempoh masa yang panjang. Aku akan bosan dan keiltizaman akan hilang.
Ada yg kata kerja tak perlu fokus yang mendalam. Kelak kamu akan dilanda tekanan. Stress. Istilah popular warga kerja di kota. Tapi tanpa fokus, kau hilang arah tujuan. Seperti solat. Kamu perlu khusyuk. Kalau tidak kamu masih akan terasa kosong. Pada jiwa dan rasa. Kemanisan ibadah itu seakan tiada. Aku selalu merasakan begitu. Oh.. lemahnya iman ini.
Semakin hari semakin kalut di fikiran. Kepala pusing, hati runsing. Aku tak boleh jadi lalang. Aku perlu cari fokus yang hilang. Aku perlu dapatkan kembali keyakinan. Macammana yer???

20 ulasan:

wasabe berkata...

erk... lalang. Ya, ya. Kekadang kena jadi lalang apabila kita tersesat. Mungkin angin yang bertiup mampu jadi pembimbing ke arah yang betul.

Sesekali apabila kita terhenti kerana kita telah tersalah arah, itu sudah cukup bagus daripada kita terus melangkah.

Unknown berkata...

kemat ko kahwinlah kemat... orang kata lepas kahwin, lebih damai dan fokus.. hehehe :)

Sunan_Jati berkata...

Hehehhe! mmg betul kalu pmpuan lalujer semua keja otomatik stop..erm... dugaan..2x.. berat tuh! aku sama juga kemat! hehhehehe
Insafnyer .. nipisnyer iman kiter...hehehe!

Tanpa Nama berkata...

Kite minummmm..duluuu....kekeke

Tanpa Nama berkata...

Aku pun rasa macam tu... Hang kena kawin la ada org jaga nnt.... kuikuikui

Rie berkata...

fokusssss, fokus yang seksi aje hehehe

Tanpa Nama berkata...

ish..ni bukan tanda² awal. ni dah kira tanda² akhir...
Tanda² akhir nak kawen! :p

Sir Mute Key Chicks berkata...

kenapa ko nak jadik lalang?hehe.nak carik fokus tuh senang jer.ko tengok gambaq gemerlapan.cerita pasal jurulatih yang juling tapi suruh orang lain fokus.hehe

zwitterion berkata...

semoga hidup kamu sentiasa diredhai Allah.Amin

blackpurple @ jowopinter berkata...

Fokus pada yang satu...

Sesekali lalang atau Imperata cylinderica itu ada juga kegunaannya...

Aku Bukan Bidadari berkata...

Tanya pada hati.. kadang2 ikut hati tak mati.. tak semestinya akal tu berguna.. :)

13may berkata...

"Tapi pada situasi kamu sedang bersembang rancak di kedai kopi dan tiba2 lalu seorang gadis yg seksi. Suasana tiba2 bertukar menjadi diam"

Ini adalah komersial break...mcm kat TV gak...pastu sambung balik ....hehehehe...

ZaKiN berkata...

ko tak fokus pada yg lain erk.. tapi fokus pada pompuan seksi.. wakakka... ko jadi la padi.. lalang takde hasil pon..!! Camane pon ko kena la sabar selalu... baru semua menjadi...!!

Lan Rambai berkata...

si kenit suruh ko kawin tu... macamlah dia dah kawin hahaha

ontahsapo berkata...

wannauwannescafe wannauwannescafe....!

tumismenumis berkata...

Kawen jer laa....
Orang kawen fokus kat bini ngan anak anak jer.

Unknown berkata...

kena bagi galakkan kat kemat ni en lan...... :)

Kemat berkata...

sleepless:
yup..perjuangan lum selesai

wasabe:
lalang pun berguna juga kadangkala rupanya

sikenit:
kamu pun lum kawin lagi kan..ader hadapi masalah yg sama gak ker

sunan_jati:
aku kejap insaf kjap lagi wat benda x elok..teruk tul kan

paqlee:
asyiok mnum jer..bila nak makan nyer..

benggong:
kamu sama spt aku..lum ader org jaga..kui..kui

esis:
fokus pada yg seksi cukup mudah..dari jauh pun leh fokus..haha

cikin:
knapa rmai suruh aku kawin nie...

semut:
haha

zwit:
Amin

blackpurple:
betul tu..tiada lalang, akar lalng pun berguna

aku bukan bidadari:
tanya pada hati..tapi hati jua tidak mengerti

13may:
cam selalu wat jer..hehe

maniq:
padi atau lalang, yg mnaer satu nie, jadi pokok getah ler..rega tgh tinggi nie..

lan rambai:
si kenit memang gitu..jom kita pinang dia..

ontohsapo:
selalu layan teh tarik jer

mazudi:
nanti aku carikan saper yg sudi

sikenit:
kamu..amacam..sudi hahha

Tanpa Nama berkata...

naper kemat?
kamu xnak kawen ke?

Kemat berkata...

cikin:
saper tak nak kawen..kalau jumpa jodoh, sekarang mau kawen..haha