Khamis, Jun 22, 2006

Siput Sedut

Tgh hari. Pukul 1. Kami ke warung Tijah. Tijah bukan nama tokey warung itu. Nama Tijah tiada pada papan tanda warung itu. Tijah cuma kerja di situ. Jadi pelayan. Cuci pinggan. Tapi Tijah itu cantik. Pinggangnya ramping. Kulitnya putih mulus. Sentiasa tersenyum. Pada kami yang rajin bertandang. Kami namakan warung itu Warung Tijah.

Di warung Tijah kami makan siput sedut. Kami ambil semangkuk. Mangkuk besar. Separuh dari siput dalam periuk kami kaut. "Mangkuk ayun punya budak", getus pelanggan kat belakang barisan itu. "kot yer pun jgn la rembat abis. Abis tu org lain nak makan aper". Betul ker dia cakap sebegitu. Aku teka ajer. Teka dari reaksi senyum kelat di bibirnya.

Kami berebut2. Menyedut siput. Siput masak lemak cili api. Bukan, siput masak lemak kuning. Cam kaler kuahnya. Aku dan Niki bertanding. Sape sedut paling banyak dia terrer. Sapa terrer tak yah bayar. Aku tahu aku akan kalah. Lantaran gaya pemakanan aku yg perlahan penuh kesopanan. Aku hanya mampu menyedut seekor pada satu2 masa. Tapi Niki tidak. Dia sedut serentak. 2 ekor sekali sedut. Aku tak mahu kalah. Separuh dari siput sedut itu aku cedok ke pinggan aku. "Woiit main tipu", bentak Niki. Takdelah. Ini strategi aku. Tak kisahlah kalau makan lambat. Kuantiti siput yg berjaya disedut di pengakhirannya masih sama. Kami seri. Kata aku tiada pemenang. Kata Vince AF1 tiada pengalah jua.

Dah abis makan. Perut dah kenyang. Tali pinggang dilonggarkan bagi memberi keselesaan. Awek kedai datang. Ya. Dia Tijah yg aku maksudkan. Amik mangkuk. Kutip cawan. 18 hinggit. Jelasnya dengan senyuman. Kali ini kami tak berebut-rebut. Aku biarkan Niki bayar dulu. Tapi dia tiba2 kelihatan sibuk. Cari mancis keluarkan rokok.

Aku tak biasa menyiksa perempuan. Biarkan Tijah berdiri dan menunggu satu penyiksaan buatnya. Aku keluarkan 2 not kaler merah dari dompet. Not terakhir milikku. Senyuman & terima kasih Tijah menggembirakan aku. Siput sedut tadi terasa lebih mengenakkan.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huhu... memang best pi makan kat gerai yg ada awek cun ni..

Tanpa Nama berkata...

mentang hari gaji ko santap siput yer.tijah mana tu?ada iras2 khatijah tan tak?

Tanpa Nama berkata...

amboi enak sungguh dikau menyantap siput itu ya. RM18 semangkuk? siput itu besar mana ekk?

Tanpa Nama berkata...

perghhhh lama gilak tak menydeut siput....slurppppppppp

Unknown berkata...

haha..makan sambil jamu mata..cit!

Tanpa Nama berkata...

nanti bleh la belanjer yer..

blackpurple @ jowopinter berkata...

Aku kalau makan siput sedut kena imagine sedut lain, kalau terimagine siput babi..... satu mangkuk tu cancel makan.....

Kemat berkata...

benggong:
lagi best kalu bawak aweks gi makan siput

neeziee:
rambut tijah hitam cam rambut ct

cikin:
siputnyer kecik jer..susah nak sedut leh telan terus

trex:
slurrppp..cam makan megi mawi lak

aledash:
mata pun lapar gak..tu kne jamu tu..

ise219:
no prob..tp kamu bayar yer

balckpurple:
kamu x perlu susah2 nak imagine dengan adanya tijah depan mata