Rabu, Jun 14, 2006

Kau Basuh Lukamu Dengan Air Mata

Hujung minggu yg lalu, Wan dtg umah aku. Bersama anak sulungnya. 2 tahun umur anak itu. Firdaus namanya. Putih macam isteri Wan.
Aku lebih senang pertemuan itu berlangsung di kedai kopi, tak payah susah2 aku nak pikir pasal hidangan utk tetamu. Tapi Wan kata nak tengok koleksi album gambar aku. Gambar masa kami kat 'U' dulu.
Nasib baik rumah bujang aku punyai serbuk teh cap masjid yg wangi itu. Takdelah aku nak jamu air kosong jer. Cuma Wan perlu mnum teh itu dgn serbuk daunnya sekali. Sbb rumah bujang aku tiada penapis teh.

Anak Wan ligat bermain dalam bilik, tatkala aku ngan Wan leka menatap gambar2 kenangan itu. Kata Wan dia tak sangka mendahului aku. Dalam soal keluarga terutamanya. Aku kata selama ini kamu memang sentiasa di depan. Aku hanya menjadi pembonceng pada moto Yamaha SS itu sedangkan kamu adalah pemilik dan ridernya yg sebenar. Jadi benarlah aku yg sentiasa di belakang. Kamu sudah lama di depan.

Wan geleng kepala tengok umah aku. Kosong macam hati aku katanya. Di bilik tidur cuma ada 'toto' dan almari baju. Di ruang tamu cuma ada tv dan tikar. Di dapur cuma ade cerek elektrik dan deretan pek mamee Mawi panas berapi.

Sedang kami sibuk bercerita, tiba2 kami terdengar jeritan anak Wan. Aduh. Tangan lembut anaknya terluka kene serpihan botol kaca yang terlepas dari genggamannya. Wan sedikit panik. Anaknya terus menangis tanpa menghiraukan pujukan kami. Aku cuba nak amalkan ilmu yg aku dpt masa join Persatuan Bulan Sabit Merah kat sekolah rendah dulu. Tapi baru aku sedar. Rumah kosong bujang aku tiada peti 'first aid'. Tiada 'handyplast'. Tiada ubat sapu kaler kuning itu. Minyak gamat, minyak lintah tapa, minyak belacak juga tiada. Kesian anakmu Wan. Kesian kamu Firdaus. Terpaksalah kau basuh lukamu dengan air mata. Sementara aku ke kedai mencari ubat penyelesaian kepada kesakitan itu.

9 ulasan:

blackpurple @ jowopinter berkata...

syahdu sungguh tajuk entri kau ni.....

Tanpa Nama berkata...

ku harap lepas ni kau akan spare handyplast dlm wallet mcm aku..

Rie berkata...

huhuhu.

Tanpa Nama berkata...

basuh ngan air mutlak la wei..

Tanpa Nama berkata...

kemat

kena dekatkan jarak yang dah "jauh" tuh!!

anyway 17 june 06 ulangtahun ke 10 KONEG

Kemat berkata...

blackpurple:
ya..aku hampir menangis ketika menaik entri ini ..(nampak sngt bohong kan..)

cikin:
kami lelaki memang tidak akan membawa handyplast itu dlm wallet..tp nasihat itu memang wajar..cuma kami lelaki..

easis:
kamu menangis juga..simpanlah airmata itu untuk lukamu

neeziee:
airmata boleh menghilangkan kepedihan seketika..tak percaya

amieieda:
wah..kamu juga seperti wan mendahului aku dlm soal berkeluarga..nick itu nama gabungan kamu dgn dia kan..ya..kita ucapkan ulangtahun untuk KONEG..

Tanpa Nama berkata...

aku ingat lipan betina tu perempuan, lelaki rupanya. Err..ye ke? :p

-salina-

Kemat berkata...

Salina:
entah ler..nnti saya tanyakan pada liepan betina jantina sebenarnya..konpius gak tu..err..cik salina nie pompuan kan..he.he..salam perkenalan..tima kasih singgah

Unknown berkata...

salam..haha..ala..cikit je tu...hihi..ape pun..hidup mesti diteruskan! hihi