Isnin, Mei 22, 2006

Tilikan Pada Perut

Jln2 hujung minggu. Aku nampak seorang lelaki. Hensem. Seperti aku. Kami sama2 tersenyum. Oppsss... jangan fikir bukan2. Dia kawan lama aku. Kawan masa sekolah rendah. Masa tu kami same2 rendah. Tapi sekarang dia sedikit tinggi pada aku.

Kemat kan. Dia sapa aku. (yea.. aku tipu, mase kechik2 maner ader org panggil aku kemat, tapi aku tukar kata nama ganti diri itu untuk entri ini, knapa? Hmm ada org bilang nama kemat m’bayang’n org itu smart. Aku tak cakap pasal aku. Aku cakap org yg nickname dia kemat). Aha..ngko Amran,(nama sebenar, aku tau dia tak baca blog aku, selamba je aku taruk nama dia. Kasi glamer ckit...ha..ha..) ngko wat ape kat Penang nie.

Amran bgtau dia dah 4 tahun bertapa kat Pulau Mutiara ni. Yer betul, kali terakhir aku jumpa dia 4 tahun yg lalu. Masa tu dia masih bujang. Balik kje dah nak penghujung malam. Aku jumpa masa dia singgah makan kat kedai awek Siam jual tomyam. Katanya sekarang dia sudah berkeluarga. Tapi aku tak nampak kelibat ahli keluarga yang dimaksudkan. Dia faham kerut di dahi aku. Org rumah aku dalam pantang. Nie keluar nak beli tomyam. Ujarnya memberi penjelasan.

Dan ngko Kemat, bila plak nak ada keluarga sndri. Ehh.. camner plak dia boleh tahu. Tanya pun idak. Entah2 aku pun samer cam ngko kluar beli lauk sbb isteri dalam pantang. Dia kata dia tengok perut aku. Wah rupanya ada piawai ukur lilit pinggang lelaki yg rumahnya dah ada tangga. Aku tanya ukuran bagi menentukan lelaki itu bukan bujang. Cukup mudah katanya seraya menepuk perutnya berkali2. Jika perbezaan ukur lilit pinggang ngko melebihi ukur lilit dada ngko sbnyk 3 inci maknanya ngko dah ada org yg jaga.

Wah mudahnya wat interpretasi. Kalu camtu knapa ader pompuan yg adu asyik tertipu. Kononnya suaminya bujang trang tang tang tapi lum sempat inai merah dijari hilang, baru disedari dirinya bukan nombor satu. Dia bermadu.

Aku teringat kata2 kawan pompuan ku yg baru tahun lepas dok atas pelamin. Nak pikat suami pikat menerusi perut. Dan kata2 itu disokong pula oleh pandangan isteri veteran, suami yg perutnya seperti ibu2 mengandung 3 bulan kelihatan seksi.

Hmm..agak2 ader tak piawai untuk ukur lilit pompuan bujang. Takde la aku tersalah ngorat isteri orang kelak. Dan sebelum tidur malam tadi, aku teringat akan statement lelaki seksi. Menjadi lelaki seksi tetapi bujang. Err..nak kne minum susu AnMUM ker?

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kunyah mengunyah kelapa parut,
Dari air pasang sampai ke surut,
aku penin dahi berkerut,
Apelak salahnye dengan perut!!

sensitip la perut nih!!!!!!

luna berkata...

hai lipan(kemat)..nanti datang jenguk blog ariana pulak yer..:)...gula kurang, salahkan semut eh..

Kemat berkata...

amie_iezam:
wah ada jual pantun lak.. hamba beli yek..
Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu layuan,
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu rinduan...

Err..ok ker..ini jer pantun yg cikgu sy ajar..yg lain lum lagi..

Laluna:
Tuan Puteri..sudi apakah kiranya tuan hamba tinggalkan alamat rumah blog itu untuk hamba kunjungi.. tak jumpa la blognya.. tanya kat ketua kg pun dia konpius td yg maner satu blog laluna nie..

luna berkata...

hak hak...nape lak kompius..luna tak tinggal kan eh
(sama cam ajak jemputan kawen tapi kasi kad yg takde alamat rumah eh )
http://mimpiluna.blogcspot.com