Rabu, Mei 17, 2006

28

Bila kamu sudah mencecah umur 28. Tempat duduk sebelah pemandu itu masih kosong. Kosong seperti hatimu. Kamu mungkin tidak begitu risau. Kerana sepanjang perjalanan. Kamu masih mampu berseronok. Mampu bergembira. Tapi kamu tetap kesunyiaan. Kamu sebenarnya tak kisah. Tapi mereka yang memandang akan kereta kamu itu terlalu resah.
Ari ini umur aku sudah 28. Aku terima pelbagai ucapan. Selamat pada aku. Selamat untuk 28 tahun yang berlalu. Selamat untuk tahun mendatang yang kita sendiri tak tahu. Melalui suara. Melalui kata2 pendek pada SMS. Juga kata2 panjang di emel. Terima kasih untuk semua. Yang pendek. Yang panjang. Aku hargai segalanya.
Aku kira sudah banyak impian aku tercapai. Namun manusia tak pernah berhenti mengharap dan menagih sesuatu yang lebih indah. Tak salah. Jika kita benar2 layak mendapatinya, mengapa tidak. Asal jalan yang dipilih. Bukan jalan yang salah. Matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Kamu perlu berusaha. Yang pipih tidak datang bergolek.
Biar apapun sejarah yang ditinggalkan. Biar apapun peristiwa yang pernah dicatatkan. Hitam dan putih. Suka dan duka. Aku masih mampu tersenyum pada pagi Subuh itu. Subuh tahun ke 28. Aku rasa aku sudah berusaha untuk mencapai apa yang aku ada pada usia 28 ini. Walau usaha itu kecil. Tidak mampu memecah biar sekecil kerikil. Syukur pada-Nya. Usaha aku diberkati-Nya. Walau kadang2 aku tersungkur bila kaki tersauk akar. Tergadah bila kepala terhantuk pada alang. Tersalah langkah dalam memilih jalan dipersimpangan. Aku masih diberi peluang memperbetulkan keadaan. Aku sendiri tak pasti apakah ini yang aku inginkan 28 tahun dahulu. Aku gembira sekurang-kurangnya jalan yang aku pilih ini mampu membenarkan aku menjaga orang tuaku. Walau tidak sebaik yang mereka lakukan terhadap aku.
Selain dari kata2 manis itu. Aku juga dihujani soalan tentang kerusi kosong di sebelah pemandu. Milik siapa. Bila nak didudukinya. Wah.. aku kira aku sudah seperti Siti Nurhaliza. Kamu2 di luar sana tak sabar2 nak tahu. Kami berkongsi nasib yang sama. Mungkin jalan hidup kami berbeza. Tapi jawapan kami sama. Kami berkata. Bersama-sama. Dalam satu nada. Satu irama. Setakat ini "Biarlah Rahsia".

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selamat Hari Jadi kemat.. aku pun sama selalu je kena perli..panas telinga beb..

ayobkelubi berkata...

selamat hari tua kemat.salam kenal.jgn jadikan umur itu penghalang ko.pedulikan apa org nak kata.

Tanpa Nama berkata...

Mat..jwpn ko 'biarla rahsia'..
tapi kengkawan boleh agakla sapa pilihan hati tu!

Tanpa Nama berkata...

ada orang nak... taknak!
ada orang tak nak...nak!
nak ke taknak?

Tanpa Nama berkata...

ur besday ehh.. sory taktau.. 28 muda agik, life begin at 40.. hehehhe..

ucapan tipikal hari lahir:
may Allah bless u and may all dream comes true..:)

Kemat berkata...

Benggong,
Ishh..merahnye telinga ngko..

Ayobkelubi,
Salam kenal juga.

Anonymous,
Wah korang leh jadi tukang tilik la..he.he..

Amie_iezam,
nak tapi biarlah sama2 nak..
x der chemistry susah juga

Wanie,
:)

Tanpa Nama berkata...

hepi belated besday dude!!1