Isnin, Mei 01, 2006

Terima Kasih Daun Ubi..Tahun Depan Saya Tak Buat Lagi....

Ari nie last date hantar borang income tax BE ker? Aku buat2 tanya dengan harapan masanya belum tiba.. Hakikatnya tarikhnya tak pernah berubah. 30 April 2006 dah lama tercatit dalam diari aku sbg tarikh akhir kemukakan borang ini secara manual... tapi sikap suka wat keje last minute juga dah lama terpahat dalam diri ini... maka 30 April itu juga jadi pilihan hatiku untuk menghantar laporan kewangan ini.. seperti tahun2 sebelumnya..
macam kechik2 dulu jugak la.. esok nk sekolah petang tu baru basuh kasut, baru nak taruk kapur....alamatnya kne la kasut tu dikeringkan m'gunakan kipas.. korang mesti biasa kan letak kasut kat belakang kipas kotak korang tue.. bila besar ckit..masa dok kat asrama pun msih sama.. mlm sblum hari persekolahan bru aku basuh baju.. pastu gantung kat kipas dinding sampai rosak kipas2 tue dan acapkali kne dende ngan warden.. tapi tak penah serik.. kalau baju tu tak cukup kering selamba jer aku seterika dalam keadaan basah2.. untunglah aku dilahirkan lelaki.. sbb adik pompuan dan mama aku bising, nie la lelaki, dah last minute baru terhegeh2.. kalu pompuan dah lame orang kensel jadi bini...
Dan pagi 30 April itu.. aku kelam kabut cari borang income tax... terkial2 mengisi borang sambil cuba2 mempraktikkan skills matematik SPM aku agar tiada cukai perlu dibayar... err..bukan tak nak bayar.. tapi gaji aku tak de lah sebesar mereka yg berkereta mercedes bulat beristeri empat tapi masih nak melarikan diri dari tanggungjawab menjadi warganegara ini..
Malam itu..jam 11.00 malam aku ngan Neeziee tiba kat perkarangan pejabat LHDN Kelana Jaya.. kami cuma hulurkan borang itu dari tingkap kete.. terima kasih pada akak2 dan aweks LHDN yand setia menunggu orang2 seperti aku (yer bukan aku sorang jer yg terhegeh2 malam tu) yang memilih saat terakhir untuk mengemukakan borang walau acapkali diperingatkan...aku tak tahu ader tak yg jadi Cinderella mlm tue..ku 12.01 pagi baru sampai..apelah nasib mamat tue yer...
Tak sempat kami turun dari kete mereka dah bersedia menyambut sampul putih itu dari tingkap kete dengan wajah dan senyuman yang manis.. walau terpaksa bertugas sehingga ke malam walau pada hari minggu tak de pulak kedengaran leteran dan sindiran yang dilemparkan pada orang2 macam aku..
terima kasih lah akak2 dan aweks2 LHDN..tahun depan saya tak lewat lagi ... tahun depan saya tak buat lagi..tahun depan saya isi online plak yer...juga terima kasih untuk abang2 LHDN yang kacak tue..bukan lupa akan jasa kalian tapi kata orang kalau taruk kat last statement orang lebih ingt..cam pepatah omputih last but not least..
Terima kasih pada anda yang bersusah payah sekali lagi..err... saya tak kne bayar income tax kan..

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

En Kemat. Awak lupa nak ucapkan "Selamat Hari Pekerja " pada kakitangan LHDN.

Tanpa Nama berkata...

aku dulu pun sama basuh kasut sekolah lambat pastu letak bawah peti ais kasik kering..kekeke

Kemat berkata...

ya..maaf saya terlupa..salam hari pekerja.. bulan Mei nie pnuh dengan hari kasih sayang.. ada hari ibu, hari bapa, hari guru dan juga hari jadi aku.

Tanpa Nama berkata...

Mat.. Zakat Pendapatan macamana?

kalau dah settle alhamdullilah..sesama kita mengingati!

psl tunai tjawab pada tuhan lebih penting dari tjawab Warganegara kan..!!