Isnin, Mei 15, 2006

Tiba-Tiba Ceri Itu Menjadi Masam

Tipah tertipu lagi
Bukan dengan Jefri
Tapi dengan pengusaha bas
Dengan ulat2 yang tak pernah bisu

Katanya
Ketika aku berada di 'kaunter2 bergerak' itu
Pilihlah kami
Cepat dan tepat
Selesa sudah pasti

Mudahnya aku percaya
Pada kata-kata
Tentang mereka
Yang terbaik.. paling cantik

Pisang berbuah dua kali juga akhirnya
Tatkala warga kota sudah dibuai mimpi
Ketika jam 1 pagi
Aku masih berdiri
Menanti si dia yang dijanjikan
Dia yang cantik... yang menarik
Dia yang sedia membawa aku
Ke destinasi yang dirindui

Aku bertanya pada mereka
Tentang janji yang tidak dikotakan
Sesekali terdengar hilaian ketawa
Dari walkie talkie itu
Agaknya mereka gembira
Melihat aku dan yang lain2
Tertipu dengan janji palsu
Buat sekian kali

Akhirnya ia muncul jua
Pada tika jam menghampiri angka 2
Walau cantiknya tidak segah maner
Aku biarkan saja
Kerana rupa bukan ukuran

Tiada guna aku belajar mengenal angka
Tempat aku jadi milik si dia
Kata mereka
Pilihlah tempat yang kamu suka
Ini yang terakhir
Usah kalian banyak cerita

Aku terpandangkan gadis itu
Duduknya dikerusi kembar
Tak jauh dari aku
Dia tidak berbaju kurung biru
Kulitnya juga tidak seputih salju
Tapi begnya masih berat dan sarat
Mungkin dengan buku
Atau sekadar baju

Dia kelihatan tidak selesa
Berpasangan dengan apek tua
Wajahnya penuh kisah lara
Jiwanya penuh gelodak rasa

Aku cuba memahami
Akan kesulitan si gadis muda
Lalu aku tawarkan kerusi aku
Kerusi satu tidak bermadu

Dia segera bersetuju
Biar jauh sedikit kebelakang
Asal dapat bersandar di kerusi satu

Dan aku jadi peneman apek
Di kerusi kembar bermadu
Aku tak perlu mengadu
Asalkan gadis itu
Mampu ceria dalam perjalanan
Mampu senyum dalam mimpi rekaan
Mampu lena dalam tidur yang panjang

Selamat malam apek
Selamat malam gadis di kerusi satu
Selamat malam pengusaha2 bas
Ceri manis yang ku bawa dulu
Kini bertukar menjadi masam

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ceri muda memang masam beb! kim salam kat Mat rempit Kolang k. c u

Rie berkata...

namun manis lagi hatimu itu.

Kemat berkata...

Anonymous:
Tapi aku memang suka ceri muda.

Esis:
Aku belum pernah rasa lagi.

Tanpa Nama berkata...

tak suka buah ceri..tak bess