Selasa, September 09, 2008

Sahur Anak Bujang

Suatu ketika dahulu, tapi bukanlah cerita zaman dahulu. Ini zaman moden. Di rumah anak-anak bujang. Student ‘U’ barangkali.

Pagi yang dingin. Entah bagaimana boleh terkejut dari lena yang mengasyikkan. Walaupun malam tadi tidur pun dah mencecah ke pagi.

“Huh… sahur” jerit salah seorang dari mereka.

“Bangun..bangun.. woi. Sahur” suara itu bersahut-sahutan pula.

Masing-masing kelam-kabut bangun. Minggu pertama puasa, kalau tak puasa memang ‘pancit’ di siang harinya.

“Dah kul baper nie. Dah imsak belum” tanya sorang yang agak prihatin ketika lain-lain dan ambik posisi. Ada yang terus belasah ‘nasi goreng’ yang dibungkus semalam. Ada yang sibuk dok bancuh milo. Ada yang tercari-cari kotak rokok idaman.

“Ntah. Gelap jer lagi. Belum kot”

Tak der sorang pun nak tengok jam. Mungkin beranggapan sekiranya tak tahu waktu Subuh dah pun masuk boleh dimaafkan. Entah dimana ilmu itu dipelajari. Sebenarnya alasan yang dicari.

“Sempat lagi. Belum azan lagi” laung sorang penuh keyakinan selepas berjaya tune radio kesayangan ke saluran nasional. “Kat radio masih dok ngaji lagi”

Tak sampai 3 minit. Suara mengaji berenti. Suara dj kedengaran. “Sebentar lagi akan kedengaranlah azan bagi menandakan masuknya waktu Subuh di…….”

Aaaaaa…. Jerit

Sorang yang baru abis separuh rokok,

Sorang yang milo panasnya belum sempat sejuk

Sorang yang nasi gorengnya baru separuh pinggan

Sorang yang baru jer basuh muka nak bersahur

Sorang yang dah abis nasi goreng separuh pinggan dan rokok Semporna sebatang tapi tak sempat teguk air walau secawan

11 ulasan:

syida berkata...

adat r 2..he2:D

cikin berkata...

"Sorang yang dah abis nasi goreng separuh pinggan dan rokok Semporna sebatang tapi tak sempat teguk air walau secawan"

ish.. ruginyer la dia. drpd hisap rokok, baik minum air masak bercawan². lagi berbaloi.

♥ QasiehFirdaus ♥ berkata...

ko ye anak bujang tu? hehe

Azwani Shaari berkata...

Ahahaha, mesti yg tukang on radio tu nyesal pasang radio..hehehehe.. neway, slmt berpuasa tuan rumah..

alinaabdullah berkata...

haha. sapelah yang tukang kejut sahur nih..

Si Kachak Suparjo berkata...

Ha ha.
Betol2 bujang ni.

puterikurekure berkata...

hehehe...

been there. done that.

biasala. masa bujang2 dulu.
ngee~

tasikmerah berkata...

kamu yg mana satu bro?

nanonano berkata...

salam,

kamo yg mane satu??
huhu sadis2,
:D

slamat berbuke

kemat berkata...

syida:
anak dara bujang begitu gak ker...

cikin:
perokok tegar lain takrifan nilainya

qasiehfirdaus:
antaranya..hehe

wani:
:)

alinaabdullah:
hehe

sikachak:
bujang..dulu-dulu

puterikure2:
sekarang jgn dok buat lagi..hehe

tasikmerah;
syyyy....

nanonano:
erkss..

syida berkata...

ank dare klu g 2,buruk benor ropenye:D zmn sy dulu..xde r kalut ngat cm2..kami baek2 belake..he..