Rabu, September 03, 2008

Dodol: Bukan Cerita Hari Raya

Entah mengapa hari itu kami mengidam nak makan dodol. Maka, setelah bermuzakarah dan bermuqabalah, kami bersetuju nak kacau dodol ramai-ramai pada Sabtu, 30 Ogos 2008. Meraikan ketibaan Ramadhan Al-Mubarak.



Takderlah banyak sangat. 3 kawah cuma. Bagi menjadikan aktiviti kacau dodol lebih happening diadakan aktiviti untuk kanak-kanak jua acara makan-makan. Acara yang bermula seawal jam 7 pagi dengan gotong royong membersihkan kawasan sekitar diakhiri dengan ceramah sempena Ramadhan, "Tidak Tersungkur Di Pertengahan & Akhir Ramadhan” (selalunya kita bersemangat meraikan Ramdhan diawalnya sahaja, masuk jer separuh masa kedua semangat raya melebihi semangat puasa)

Dulu, masa kecik-kecik selalu gak tengok orang dok kacau dodol. Hari nie diberi peranan pemegang dayungnya. Maka kayuhlah kami perlahan-lahan tanpa henti tapi berganti ganti. 6 jam bukan sekejap. Kalau tido 6 jam di siang hari bila bangun dah blur semacam. Tapi takder lah 6 jam aku tercongok kat situ. Sempat lagi lari pergi warehouse sale barangan baby kat Taman Ehsan.



Bahan-bahannya. Aku tak berapa pasti. Yang aku perasan masa intai geng-geng perempuan dok bancuh adalah santan(nak kasi berlemak sikit, baru sedap), gula, tepung pulut, garam kasar. Mungkin ada bahan rahsia tapi tak sempat nak dikenalpasti. Yelah kang intai lebih-lebih ada aweks buat tuduhan aku cuba nak mengorat pulak...

Hari Ahad balik rumah mertua aku bawaklah sebekas. Kasi rasa. Sama-sama kongsi. Sedap. Kata mereka. Huh, aku dah senyum tak ingat. Walau sekadar tukang kacau, tetap nak berkongsi bangga. Siap dah berangan Mat Jenin nak wat bisnes dodol lak.. Alahai...

Oh ya... agak-agak bagaimana nak menguji dodol yang kamu masak dan masak dengan elok..letak sedikit dodol kat daun pisang, kalau tak melekat kira dah boleh makan dah...

7 ulasan:

tasikmerah berkata...

awek cekgu yg mengandung ke kamu bang... yg ngidam2 ni hah? :p

syida berkata...

rajinnyer..ank sape ni:)

cikin berkata...

bapak aku dah lebih 20tahun bisnes dodol. tapi anak² dia takde sorang pon yang makan dodol. hehehe..

minatgiler berkata...

sedapnya dodol.. bak sket!.. ^_^

am berkata...

mcm ada berita baik je.. beli barang baby eh? ;)

ajakrebyz berkata...

wah dodol... bestnye.. ;)

kemat berkata...

tasikmerah:
hehe

syida:
:)

cikin:
wah..tok guru nie

minatgiler:
nak..lima ringgit heheh

am:
syukur

ajakrebyz:
nyum..nyum..eh..poser la..hehe