Rabu, Jun 16, 2010

Abang Jaga: Belum Boleh Melawa Beli Kasut Hitam Belly Lagi.

Dah lama diidamkan. Nak ada motosikal sendiri. Mudah nak bergerak ke sana ke mari. Hajatnya tertangguh lagi. 

Nampaknya dia masih perlu bergantung harap pada perkhidmatan bas bandar sahaja. Yang kadang-kadang lambat. Sejam menunggu masih belum nampak kelibat. Yang kadang-kadang cepat. Baru terhegeh-hegeh nak pakai stokin kat depan rumah, bas dah lalu tinggalkan asap.

Dah dekat 3 tahun dia pegang lesen B2. Cuma helmet motor yang mampu dibelinya. Itulah aset nak buat modal tumpang bonceng kawan-kawan. Motosikal??? Memang bulan lepas dah usha motosikal second hand kat kedai Ah Keong. Kalau tengok buku bank, memang tak lepas lah nak angkat. Tapi ikutkan gaji baru yang akan naik Julai nanti, memang lepas nak bayar ansuran bulan. Ah Keong pun dah sudi. Simpankan motosikal itu untuk dia walaupun tiada cagaran pendahuluan.

"Gua tolong lu. Satu hari nanti lu tolong gua pulak". Entah bila dia boleh tolong Ah Keong dia pun tak tahu. Semangat 1 Malaysia dah meresap dalam jiwa Ah Keong gamaknya. 

Dia semakin rajin bekerja. Ronda kawasan kilang setiap setengah jam sekali di malam hari di kala orang lain dibuai mimpi. Tak macam dulu, dok kat pondok sambil dengar celoteh DJ radio. Pastu tulis kat buku, keadaan kilang seperti biasa. Tiada apa yang mengganggu.

"Apsal tak jadi pulak nak angkat motosikal"

"Tokey tengah pening tak cukup duit, nak tukar Mercedes mata belalang"

"Abis tu"

"Macam itu je lah. Persatuan Tokey-Tokey Syarikat Jaga Keselamatan belum puas rasa kaya. Kalau yang kerja jaga semua naik gaji, kononya mereka rugi"

Rakyat didahulukan. Pencapaian diutamakan.


2 ulasan:

puterikurekure berkata...

kesian kan kat abang2 jaga ni. tak patot betul diorang hold kenaikan gaji. haihhh~

kemat berkata...

puterikure2:
aha..dah lama berkhidmat jaga keselamatan, tapi gaji ciput lagi