Rabu, Mac 07, 2007

Dia, Pencuri Hati

Sungguh aku tak sangka
Dalam ramai2 yang aku kenali
Dia adalah pencuri
Yang mencuri hatiku ini

Entah kenapa
Entah bagaimana
Dia berjaya mencuri
Hati yang sekian lama tak terusik
Yang sudah lama seaakan tak berdetik

Aku biarkan saja
Dia membawa lari hatiku yang satu
Jauhnya beribu batu
Kerna aku tahu
Sekurang2nya hati ini
Yang selama ini penuh berdebu
Kini mampu bersinar
Dalam jagaannya

Kamu
Iya kamu
Kamu yang membacanya
Kamu yang mendengarnya
Pernahkah merasakan hidup tanpa hati
Aku merasainya
Sengsara, penat..sungguh..

Tanpa hati
Hidupmu tak keruan
Kau mula terbayang2 wajah pencuri
Dalam mimpi malam yang kelam dan pekat
Suaranya terngiang2 di gegendang telinga
Biar ditekup
Kuat dan rapat
Hidupmu tak seperti dulu lagi

Lalu...
Suatu hari..
Aku putuskan
Mencari dan mengenali dgn lebih dekat lagi
Si pencuri hati
Ingin ku mohon hatinya
Sebagai galang ganti
Hatiku yang telah dicuri
Mengisi kekosongan dalam diri

Katanya
Hatinya masih muda
Belum cukup tegar untuk diberikan
Padaku yang tidak menunjukkan keyakinan
Sebagai penjaga yang dipercayai

Aku tekad lagi
Kalau dia tak memberi
Aku ku curi hatinya
Sedikit demi sedikit
Sehingga dia rela menyerahkan
Sepenuhnya.. seikhlasnya

Aku benar2 berharap
Masih dapat memiliki
Namun cukup sukar untuk aku tembusi
Bilik kebal hatinya bersemadi

Andai benar dia tak ingin aku miliki
Hatinya yang disayangi
Pulangkanlah hatiku yang kau curi
Wahai si dia
Pencuri hati

p/s :
Ketika bercuti semalam, aku berkesempatan mengemas bilik bujang sambil menilik2 album lama. Entah bagaimana terjumpa puisi ini terselit antara helaian album itu. Sudah lama. Berbulan yang lalu aku nukilkan puisi ini di atas kertas tisu berlogo'n Mc D. Kenapa atas kertas tisu. Kenapa Mc D. Aku dah lupa hari2 itu.

Sepatutnya aku siarkan puisi tu kata sini dulu. Tapi entah kenapa aku lupa menyiarkannya. Atau ada sebab aku tak siarkannya. Aku sudah lupa. Mungkin puisi ini tidak diperlukan lagi. Kerna ceritanya sudah berbeza. Ia cuma kisah lama. Aku cuma ingin berkongsi. Dah lama tak berpuisi. Dan aku, belum ada idea lain tentang entri hari ini.

22 ulasan:

Pa'chik berkata...

satu komen dari aku tentang puisi ni


ia adalah sebuah puisi yang sungguh...













panjang!!

Iman Mawaddah berkata...

Kesian..ada insurance coverage tak? hehe

izinni berkata...

kurasakan ku dikelilingi jejaka-jejaka yang dirampok hati ... syahdu syahdan sungguh.

errrr ... ko nak penderma hati tak?

Tanpa Nama berkata...

kisah lama yer...?
jadi..bagaimana kisah yg terbaru, siapa pencuri nyer?:)

CikguAndey berkata...

Kamu
Iya kamu
Kamu yang membacanya

bila aku baca sampai part ni tiba-tiba hati aku berdebar-debar. Adakah kau jatuh cinta pada aku. Hahaha

khairyn berkata...

encik kemat,

macamana orang tak ada hati boleh hidup? Uih! larrrriiiiiii.

Tanpa Nama berkata...

en.kemat,kl tak der hati macam maner tahi nak berwarna? ;D

pergi amik balik hati tu.

Best lah puisi/sajak itu.

Tanpa Nama berkata...

kasihan kemat, hatinya dicuri. jadi skang ape status pencuri hati tu? masih bergelar pencuri atau sudah begelar perompak? heheh...

achik berkata...

ingatkan kisah terbaru... ;p

zwitterion berkata...

berhati-hatilah lain kali supaya tak dicuri hati...mcm mana nak hidup kalau tak de hati.

Tanpa Nama berkata...

aku suka makan hati ayam masak rendang... sedap oooo

kingbinjai berkata...

wow, aku tak sangka

Tanpa Nama berkata...

rindu..
siapa kata indah
bila menjengah
terasa payah
resah gelisah..

cinta..
siapa kata bahagia
bila terluka
terseksa merana
cerita derita..

p/s: en kemat, slmt berkenalan.

kisah seekor lipan : satu blog dgn warna latar belakang hitam-kelam, tapi penuh dgn cerita warna-warni seperti pelangi..itulah kehidupan :)

akirasuri berkata...

jiwang!

sekian.

Tanpa Nama berkata...

kau curilah hati org lain pulak.... mana tau menjadi...
DAYAT

izinni berkata...

by this time .. musti muka dan tubuhmu sudah kekuning-kuningan kan?

ZaKiN berkata...

errmm. indah puisi ini.. ingat tadi untuk saya.. hahhahha.. gurau erk.. lama tak kemari. harap sihat dan bahagia..

Lan Rambai berkata...

ko ni memang sesuai jadi bapak percintaan lahhh haha

Tanpa Nama berkata...

Mawar berduri????

Hukum mencuri potong tangan tau..hik3

Jun Ahmad berkata...

waduh !
kok bapak kayak sentimentel banget deh !!

hati nya dirampok ya ? curi di panggil rampok , orang mencuri di panggil perompak ..

udah macam bunyi kes jenayah berat ini ..mau di panggill 999?

..sihat ? lama kak jun tak jengah sini ..

13may berkata...

memang encik kemat ni doktor cinta la:)

Kemat berkata...

pa'chik:
komen kamu sungguh





saspens

iman mawaddah:
ada..perlindungan takaful..25%...

izinni:
ada yg sudi ker:

skidg8:
pencuri terbaru..hhehe

payakubor:
:)

khairyn:
ramai apa yg takder hati..bukan setakat hati, perut pun tak der..refer ayat drama, "kamu nie tak der hati perut langsung"

ise:
warna tahi jika hatinya bersih apa ek..kalau hati busuk warna apa plak..

cikin:
dia dah tak bergealr pencuri..sudah insaf katanya

achik:
luka lama berdarah kembali daa..

zwitt:
tapi kadang2 saya cuba jadi pencuri hati..boleh ke..

benggong:
jgn selalu makan hati..kata org3 tua..organ dalaman tu

kingbinjai:
air yg tenang jangan disangka tiada buaya..apa aku repek nie

tanpa nama:
susah nak berkenalan jika kamu tak bernama..anyway ayat yg indah.. ada blog tak

akirasuri:
sekali sekala

sekian

dayat:
aku dah cuba banyak kali..gagall..

izinni:
heheh

maniq kayangan:
selamat kembali..ke mana lama menghilang..mengubat hati ker

lan rambai:
lum kawen dah lekat gelaran baper nie

paqlee:
duri mawar cukup tajam

jun:
selamat bertandang kembali..saya sihat..moga kak jun sama juga

13may:
lepas nie letak nama Dr Kemat lak..heeeh