Isnin, November 30, 2009

Kerja Perlukan Tonik

"Aiseh. Internet tak ada la" 
Pernah. Bila perkhidmatan internet di pejabat tergendala ramai dah susah hati. Masing-masing kepanasan. Muka monyok. Hati renyuk. 

Kerja. Walaupun tak secara langsung menggunakan internet kecuali untuk urusan penghantaran dan penerimaan email sedikit terjejas. Masing-masing dah ke sana ke mari. Macam tak ada bekalan elektrik. Walhal internet jer yang tak boleh guna. PC boleh jer kalau nak menaip laporan kerja tu.


Aku belajar satu perkara. Untuk buat kerja. Perlukan internet. Dengan kelajuan yang amat tinggi.


Noktah. Cerita satu. Yang jarang-jarang berlaku (kes internet tiada). Tapi bila berlaku, begitulah ceritanya.


"Eh... kerja hari ini" tanya awek che'gu. Melihatkan aku menggosok kemeja. Seraya mengambilalih tugasan menggosok. Aku biarkan sahaja pada yang pakar.

"Enche-enche bos bercuti hari ini" Walaupun mood bercuti masih ada. Aku rasa perlu hadir bekerja. Sekurang-kurangnya di pejabat. Tugasan boleh berjalan. Cuti silih berganti. Hari ini beliau. Esok aku. Lusa kamu. Tulat mereka. Lagipun kerja masa enche bos tak ada sedikit selesa. Ada ruang untuk aturkan jadual dan tugasan kerja yang perlu diselesaikan.

Belum jam 10 pagi. Perut dah berkeroncong lapar. Kes tak minum pagi. Kerja pun dah tak keruan. Talian internet ok. Laju macam selalu. 

Geng meja bulat kedai kopi hanya aku seorang yang datang. Yang lain bercuti. "Susah juga cenggini" getus hati. Rungsing. Bingung. Kawan tak ada susah nak buat kerja. Walau tiada bersangkut paut dengan mereka. Semangat untuk bekerja seakan tiada.

Noktah. Cerita dua. Cerita hari ini.

Aku belajar satu lagi perkara. Untuk buat kerja (aku) perlukan internet dan kawan.

Pesanan untuk kawan2:

1. "Weh.... bila korang nak masuk kerja nie"
2. "Aku cuti Selasa dan Rabu tau. Selamat bekerja"

7 ulasan:

shasha berkata...

huhuuhu...bulan 12 ramai je yg cuti2 malaysia...

@yue berkata...

penyakit in'tenet' namanya...:D

achik berkata...

betul.. kalau xde internet mmg rasa x keruan.. ekeke.. ;p

3kays berkata...

amboi lamanye cuti!!!

Tanpa Nama berkata...

bro..bagi gua spider lebih utama!

internet no. 2.

en_me berkata...

ammvoiii cuti ghitewww.. ehehe

kemat berkata...

shasha:
abiskan cuti...

@yue:
:)

achik:
heheh

3 kays:
2 hari je bro

tanpa nama:
gua tak pandai layan spider

en me:
hhaha