Selasa, April 14, 2009

Mr Mama

Lepas Subuh pagi Sabtu tu, awek che'gu dah bersiap nak sekolah. Ganti untuk raya nanti katanya. Mak aii.. awalnya ganti. Adik aku pun lom tempah baju raya dia (selalunya bab-bab raya nie dia tak kalah punya).

Aku cakap Husna tak payah hantar taska. Lagipun, diluar waktu perkhidmatan, kalau hantar kena extra charge. Aku yakin boleh jaga. Papa Mithali kan.

Awek che'gu tak cakap banyak. Aku tengok dia tulis nota kecil dan tampal kat tv (sebab kalau tampal kat peti ais, aku pun jarang bukak peti ais). Aku buat tak 'port' jer. Sambung tidur balik.

Tak sampai 10 minit awek che'gu gi sekolah, Husna dah bangun. Aku cuba dodoikan semula, tapi tak jalan. 10 minit lepas tu, aku yang tertidur. Sedar-sedar Husna yang tadi terlentang dah meniarap sambil tangan kecilnya dok tonyoh muka aku.

Aku buka mata sambil senyum kat dia. Oklah. Hari cuti tak boleh malas. Nak jadi Papa Mithali kena pandai layan anak.

Aku dukung Husna sambil jalan ke tv. Tengok nota yang disediakan awek che'gu. Ada garispanduan/ingatan untuk jaga Husna.

i. Husna bangun jer dari tidur, kena tukar pampers. Dari malam tadi tak tukar.
ii. Mandikan Husna dalam kul 10. Air kena suam-suam kuku. Rasa guna siku.
iii. Lepas mandi, pakaikan seluar & baju lengan pendek jer (laci nombor 2).
iv. Bagi makan ubat demam. (Guna sudu plastik).
v. Susu dalam botol kena panaskan dulu baru kasi minum.

20 minit lepas baca nota awek che'gu, aku dah ada kat rumah mak. Siti (aka mak) cukup suka layan cucu dia. Dari mandikan Husna, bagi susu dan tidurkan Husna, mak uruskan semuanya. Aku layan mee goreng kat dapur sambil baca surat khabar omputeh jer...

12 ulasan:

wani berkata...

Hahah! Ingatkan berjaya jd half day mr mama.. anto ke kg jugek rupanya :D

blokdrive berkata...

Nasib baik ada Mak Siti..

@yue berkata...

heh heh heh..
lelaki lelaki...:p

fafarafa berkata...

hahhahaha. maka x dapat laa gelaran Papa Mithali tu ekk :p

idahani berkata...

hahaha..gitulah papa mithali yer..sib baik mak dok dekat2..n sib baik gak baru sorang..kalo deret2 tu camner la agaknya yer..

shasha berkata...

aik?? apa jadi ngan papa mithali??

Amy Z! berkata...

tahniahhh mr mama.. hahaha. :-p

Amy Z! berkata...

tahniahhh mr mama.. hahaha. :-p

Tanpa Nama berkata...

Bertuah punya bapak! Nasib kaulah Husna...

Orang selatan

yaNadzuL berkata...

ala kecian husna..maktok pantang nampak cucu..

kemat berkata...

wani:
heheh

blokdrive:
penat woo...jaga baby nie

@yue:
heh

fafarafa:
eh..ada peluang lagi nak rangkul anugerah tu

idahani:
:)

shasha:
masih..masih..

amyz:
:)

orang selatan;
ngko yang ajar aku teknik nie kan..heheh

yanadzul:
mak tok memang suka sangat dapt layan cucu

cikin berkata...

ciss.. yek yek je. ingatkan en kemat jaga husna sampai ptg. :p