Jumaat, November 14, 2008

Manis

Hajatnya nak pekena teh tarik. Tapi harga kat kedai mamak nie tak turun lagi. Tipu betul. Cakap mau turun. Aku mintak teh o jer.

Baru sekali hirup. Aku dah berhenti. Manis betul teh o nie. Entah berapa sudu mamak nie taruk gula. Tau la ada ladang tebu (aku syak la), tapi aku tak perlu kemanisan itu dalam minuman aku.

”Macha” aku jerit. Datang sorang. Yang amik order tadi.

”Saya order kurang manis punya. Ini rasa macam air gula juga. Nie, dauh teh ker apa nie tak tapis betul-betul” jelas aku sambil dok kacau air dalam gelas. Lama gak aku dok perati benda hitam tu.

“Cheh. Ini semut pun ada sekali. Patut la manis” setelah berjaya mengamati objek hitam tu.


Peribahasa minggu ini:

1. Mati semut kerana gula ~ terpedaya oleh pujuk rayu
2. Akar tiada rotan pun berguna, gula tiada semut pun boleh juga.

14 ulasan:

Aku Bukan Bidadari berkata...

tadi bfast rotik canai.. tak turun harga punn..stil lapan kupang sekeping.. nyampah!

puterikurekure berkata...

hehehehe~
apa da...guna semut ganti gula ye!

paiseh berkata...

Pribahasa minggu ini :
1. ..
2. ...
3. Hitam2 si tampuk manggis.. hitam lagi semut hitam.. lagi hitam si mamak kedai..

madulebah berkata...

sudah gaharu cendana pula
sudah tahu harga belum turun lagi mau minum kat mamak juga..

hairieusoff berkata...

org yang minum pun manis agaknya...sapai semut pun sampai..

cikdinz berkata...

boleh bengap setahun tu minum air semut...

Lan Rambai berkata...

perasaan ko tu je kemat.. org dah nak jadi bapak memang semuanya manis jer

tasikmerah berkata...

kalau ada semut bukan payau2 ke sikit rasa dia... he he.

cikin berkata...

aku syak semut tu mati sbb kena kencing manis la.

anntaj berkata...

pijak semut pun tak mati..
:)

shasha berkata...

huih...org tua2 kata jgn minum air yg ada semut...nanti hati mati...ye ke bro?

13may berkata...

ada jugak semut yang gatai...hehhe hehhe

kemat berkata...

tiara:
8 kupang kira murah la tu..tpt aku singgit

puterikure2:
alternatif

paiseh:
hahah

madulebah:
tak der pilihan, baik mamak dari starbuck

hairieusof:
aha..betul3x

cikdinz:
alahai

lan rambai:
yer ker

tasik merah:
kalau hitam memang manis, kalau oren cam kerengga tu payau skit..heheh

cikin:
tak sempat pegi berubat kot

antaj:
heheh :)

13 may:
ada..ada...

hegira berkata...

hahah. memang air kat mamak manis2 eh.