Rabu, Februari 21, 2007

Tahun Baru Cina

Opis masih sunyi. Kalau diikutkan, opis aku nie takde lak bangsa Cina. Yang dok berjiran ngan Cina mungkin ada la. Biasalah, cuti2 Malaysia. Kesempatan yang ada elok digunakan sebaiknya. Pergilah melancong tak pun melencong. Sbb cuti pun dah panjang, malas plak aku nak amik cuti tambahan. Simpan untuk hari tua nanti.

Amacam, sakit perut tak layan buah limau mandarin. Tahun nie macam x der ’ong’ cikit. Mungkin sbb ikon tahun baru cina kali nie menyebabkan sambutannya tak berapa meriah. Tahun nie juga tak der citer terbaru Jackie Chan kat wayang. Aku cuma dapat limau sekotak jer. Itupun mntak ngan opis lama aku. Opis lama aku dulu memang berkotak2 stok limaunya. Setiap staff dah ader kuota 10 kotak sorang. Untuk dihadiahkan kepada org2 yg korang selalu berurusan. Kira stok untuk client, consulant la.

Kat opis lama, masa kerja ngan kontraktor dulu, time CNY cukup meriah. Seminggu sebelum CNY, aku dah mula terima angpow. Kat opis, tiap2 petang depa open table. Main terup. Aku tak berapa reti gak main terup yg pakai duit nie. Tak tau kira. Duit pun takder. Kitaorg geng2 budak melayu lepak borak2 sambil perabis KFC, pizza jer. Sesambil menunggu tokey2 yang kaya tu hulurkan angpow. Dan lagi best, bila depa ajak lepak kat luar plak. Pegi makan kat maner2.. Huu, apalagi lambung Yinsang la kitaorang.

Ada orang tanya kat aku. Tentang sambutan CNY nie. Hmm, tak silap aku, pernah aku dengar sorang ustaz tu bercerita, sambutan yang melibatkan agama selain Islam tak dibenarkan meraikannya. CNY nie kira sambutan bangsa. So takder la kesalahan nak meraikannya tapi tak bermakna kamu leh makan segala makanan tak halal yang dihidangkan tu. Seeloknya, sambutan itu sekadar meraikan sahabat, jiran kita yang berbangsa Cina. Tak lebih dari itu. Jangan plak kamu terpengaruh ngan budaya dan adat depa.

Tapi yang aku pelik, biler ada orang tegur tentang meraikan sambutan Deepavali tahun lepas, ramai pulak yang bela kata boleh diraikan. Aku sedikit keliru. Deepavali tu bukan kira perayaan agama ker. Entah. Siapa sebenar yang keliru nie. Mungkin kalian ada jawapan yang sebenarnya.

Rasa pelik plak gaya penulisan aku kali nie. Cam ada yang tak kene plak. Entah. Terlebih tido kot time CNY baru2 nie.

19 ulasan:

Unknown berkata...

mengikut hemat peribadi cik kema, tak salah rasanya kalu kita memeriahkan perayaan deepavali n cny. meriahkan tak bererti kita menyambut perayaan tu. kita boleh hantaq kad perayaan or pi lawat umah friend2 (kalau dijemput jer ek and makanan yg dihidangkan adlh halal). jgn plak kita ikut depa gi "yam seng" ayak todi or mandi bijan sekali.

khairyn berkata...

salam encik kemat,

Pak saya pesan, toksah la raikan hari2 mereka ni. Kan ke ni hari depa, biarlah depa raikan hari tu bersama famili depa saja.

Nak berziarah dan sama2 bergumbira tak pe, tapi tunggulah hari ke 2 @ 3 @4. Ini juga untuk elakkan kemusykilan samada kita boleh sambut atau tidak hari2 public holiday ni.
Wallahuaklam

Tanpa Nama berkata...

oh ustazah saya pun cakap sama macam ustat incet kemat. perayaan bangsa boleh, perayaan agama tak boleh. tapi yang penting nawaitu kita.

Tanpa Nama berkata...

dulu masa kecik,slalu la pi beraya umah cina jiran sblh aku tu. mak aku slalunyer akan pesan,
"jgn minum air yg dihidang dlm gelas. minum air kotak atau air tin aje. kueh² jgn makan. boleh makan kacang goreng je."

itu kira meraikan gak ke? aku dtg sbb nk dpt angpow je sbnrnyer. heheh..

Tanpa Nama berkata...

Tak merasa aku tahun baru cina. Dah 4 tahun tak merasai kemeriahannya. Huhuhu. En. Kemat tido jer ker cuti CNY ni? Tak produktif ni. ;))

ezatulhaq berkata...

pada hemat saya aa kan en kemat, ostad ngan ostazah dolo-dolo pun ada bagitau yg kita tak leh nak mengimarahkan sgt perayaan agama.Jadinya sendiri mau ingat laa..

blackpurple @ jowopinter berkata...

Tahun ini aku berhati-hati bedal lokam. Takut tercirit lagi macam dulu-dulu...huh...!

Aku Bukan Bidadari berkata...

KEmat ko nak buah limau ke..kat sini limau byk giler..ari2 makan limau 8 kail sehari kentut pun bau limau..

zizie ali berkata...

yg haram itu jelas dan yg halal itu jelas. di tengah-tengah ada yg shubhah (ragu-ragu). menjauhi yg ragu-ragu adalah sebaiknya.

Pa'chik berkata...

aku sokong zizie..

Pa'chik berkata...

dude, membelek-belek blog kau hari tu, tengok teka-teki ayam dan atan tu, haha.. berjaya jugak aku jawab.

Tanpa Nama berkata...

awat limau kat opis sy tak meriah? huhu

Unknown berkata...

sokong zizie gak!!!

Tanpa Nama berkata...

Setau yang aku tau. Perayaan keagamaan memang kita tak boleh sambut. Tapi kalau perayaan menyambut Tahun Baru kira boleh. Macam kita org Islam Maal Hijrah, org cina CNY & org2 india pesta ponggal..

Tanpa Nama berkata...

CNY, tido dan demam

13may berkata...

CNY....dapat limau dekat 3kilo!

Lan Rambai berkata...

kesian ko.. banyak tido.... kalau cam time krismas ramai yg pakai topi santa tu nak kira camna ek?

Kemat berkata...

Kengkawan,
Berkenaan isu meraikan perayaan agama lain boleh rujuk ke portal ini www.mykhilafah.com.
Cari Sautun Nadhah.Artikel bertajuk "Hidup Harmoni Hanya Di Bawah Naungan Islam"
Sautun Nahdhah ialah lidah rasmi Hizbut Tahrir Malaysia, yang akan mengulas, dari perspektif syara' yang sahih dan paling rajih, mengenai isu-isu permasalahan ummah, tempatan dan antarabangsa.

Kemat berkata...

tribute utk pa'chik..kamu memang hebat..jawapan yg tepat..congrats