Jumaat, Februari 02, 2007

Hutang

Setelah berlembut untuk seketika, kini PTPTN memperlihatkan api kemarahannya. Itu yang dapat aku gambarkan dari petikan akhbar Berita Harian pagi tadi. Menagih kembali hutang2 lama yang dijanjikan oleh bekas-bekas peminjamnya yang kini sudah menjawat pelbagai jawatan besar di ibukota, bergaya dengan kereta mewah dan beradu tenang di rumah besar.

Aku akui, setelah berhempas pulas (err.. betul ker kamu sedaya upaya) mendapatkan segulung ijazah, kamu perlukan kehidupan yg penuh dengan kesenangan disulami gaya yg eksklusif. Kata org, bersusah2 dahulu, bersenang lenang kemudian. Dulu kamu susah ketika belajar, kini kamu ingin mengecapi kesenangan dari ilmu yang kamu pertaruhkan atas nama kerjaya itu.

Aahhh.. pedulikan pada PTPTN itu. Sudahler dikenakan caj pentadbiran 4% tu, belum sempat aku rasa gaji pertama dah kamu hantar surat notis pembayaran itu. Maka, kamu abaikan saja surat cintanya dari hari pertama sehinggalah kamu punya anak dua. Benar, tak semua yg punya gaji besar, ada juga yg hanya memperolehi gaji kecil dan tinggal di kota besar.

Tapi, kenapa mudah benar kamu lupa. Pada janji yg kamu akurkan pada borang itu. Tatkala PTPTN menjadi pembantumu, membuka jalan untuk kamu meneruskan perjuangan mencari ilmu di menara gading itu. Kamu lupa agaknya, dunia ini bukan kamu sahaja penghuninya. Lupakah pada sanak saudaramu, jiran tetangga mu, kawan2mu yang teringin untuk menjejak kaki ke gedung2 ilmu itu. Lemahnya negara ini, tidak dapat memberikan pendidikan percuma kepada semua rakyatnya. Kamu pun tahu hakikat itu. Bukan kamu shaja. Tapi sipolan dan polan itu juga perlu menyediakan wang untuk membeli ilmu di sekolah2 kerjaan. Tapi kenapa kamu lupa untuk membayar semula, sesuatu yg dipinjamkan kepada kamu untuk diberikan pada mereka2 yg lain pula. Kamu nak biarkan sahaja anak2 muda itu berkeliaran tanpa hala tuju lantaran tidak dapat meneruskan pengajian kerana kesempitan wang.

Senangnya bercakapkan bila kamu tak perlu menjelaskan sebarang hutang pembelajaran. Senangnya berhujahkan bila kamu tak perlu mengagihkan sebahagian gaji kamu kepada pemberi2 pinjaman ini.

Aku tidak membicarakan soal berapa yang perlu kamu jelaskan tiap2 bulan. Aku tak mempersoalkan berapa lama masa yg kamu ambil untuk jelaskan hutang itu. Aku cuma keliru kenapa masih ada yang lari, jauh dan terus menghilangkan diri dari tanggungjawab yg pernah kamu ikrarkan dulu.

Kadang2, kita yang memberi hutang lebih malu untuk menuntut kembali hutang itu dari mereka yang berhutang. 2-3 kali bertanya masih tiada jawapan. Kita cukup malu untuk bertanya kali ke-4nya, tapi mereka tak pernah malu untuk terus meminjam dan berjanji menyelesaikannya bila sampai masanya.

Aku ingat pesan ayah, jangan sesekali jadikan berhutang itu tabiat dalam kehidupanmu. Segeralah jelaskan hutang2 itu agar dia tidak mengikatmu di hari perhitungan itu nanti.




15 ulasan:

Azhar Ahmad berkata...

Alhamdulillah, pinjaman saya telah dihapuskan....

Tanpa Nama berkata...

sy tak lari.sy bayar.tp slow.huhu.
abah sy penah tegur sy pasal hutang.itupon stlh sy terlepas ckp yg sy pinjam duit kawan.MYR20.00.jumlah itupon abah dah tegur.kalo yg lg besa jumlahnye?hoho..sendri mau ingat la...:)

khairyn berkata...

hutang kad kredit - selesai.
hutang kereta - selesai.
hutang puasa - hehehe selesai.
hutang zakat - takde.
hutang rumah - sikit hari selesai.
hutang yuran uni - selesai tahap 2.

ex-company hutang pekerja. Dey! Bila mahu settle daaa...

Saya tak kawan PTPTN, JPA, MARA dan Yayasan. Bila saya mohon semua jual mahal. Saya merajuk dan suatu hari nanti saya akan pastikan saya jual mahal pada mereka.

kingbinjai berkata...

keroje pun idok lagi nak bayar macammana? ngan taik idung bole?

blackpurple @ jowopinter berkata...

Aku dulu dibiayai oleh JPA. Syukur terlunas juga semuanya. Itupun makan bertahun dan setelah puas bersilat dengan 'surat peringatan' ...

Tanpa Nama berkata...

oh oh hidup sekarang tak boleh lari dari berhutang.

bila meminjam semua tak apa, tapi bila mau membayar banyak alasannya.

heh~

zwitterion berkata...

Alhamdulillah dpt biasiswa..ya,kita kena pikirkan generasi akan dtg yg nak meneruskan pembelajaran

Tanpa Nama berkata...

Dlm proses menyelesaikan hutang dgn JPA. Mula2 dulu liat betul nak pi byr padahal jpa dah bagi diskaun smpi 75%. Alasannya mcm2 la kan, x cukup duit la (padahal joli katak cukup je. hehe..).

Tapi memikirkan hutang seposen pun x lepas kat akhirat nanti, apatah lagi ribu riban.. skrg buat potongan gaji, alhamdulillah. berkurangan la baki pinjaman. Org kata kalau ada niat nak bayar insyaAllah akan permudahkan.

Lan Rambai berkata...

aku dah settle utang JPA aku tahun lepas.... setelah 11 tahun grad hehehe...

Tanpa Nama berkata...

ye ye..aku masih berhutang dgn PTPTPu sebanyak rm2405. tp skang dh 'beranak' jadi rm2600++

ZaKiN berkata...

alahai.... saya pon berhutang ngan incik kemat nih.. malu plak rasanya.. ampun..!! nanti akan dijelaskan.. hohohoho..

Kemat berkata...

azhar ahmad:
selamat

skidg8:
bayar ckit2 x per, jgn lari terus tau

khairyn:
wah..saya asyik teringat hutang dunia, lupa lak hutang urusan akhirat lum setel lagi

zwitt:
wah, kamu mesti student cemerlang dpt biasiswa

anonymous:
tersentuh saya dgn penjelasan kamu

lan rambai:
tahniah. kamu warganegara prihaatin

cikin:
wah dah berbunga dan beranak plak ek..

maniq kayangan:
kira setel dah

kingbinjai:
saper dah kejem, dah kaya raya kenelah bayar hutang, yg belum berkemampuan tu slow2 la

blackpurple:
lega kan hutang dah selesai

akirasuri:
seronok hidup nie biler x berhutang lagi

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik kita pinjaman MARA kannnn. -Dayat-

Tanpa Nama berkata...

Hutang dengan kerajaan or PTPTN takde..tapi orang pulak yang berhutang dengan saya, bukan pun orang lain, my own sista!! Dah banyak kali minta, bukan sikit banyak pulak tuh, masa nak pinjam lembut gg dari lidah tapi dah dapat sampai kita dibuatnya musuh...

Sebab hutang, hubungan persaudaraan pun sanggup diputuskan...habis camne tuh?Saya dah cuba suruh dia bayar walaupun sedikit demi sedikit, tapi janji tinggal janji..xtaulah camne....boleh berlagak sombong pulak tuh!!

Tanpa Nama berkata...

Aku punya hutang ngan JPA dah bayo separuh..