Rabu, Februari 28, 2007

Cerah Itu Mesra, Gelap Itu Kuasa

“Ngko kne pakai baju kaler cerah cam kaler putih. Baru la orang tak takut nak berkenalan. Baju kaler gelap cam kaler kelabu ni kalau nak masuk meeting boleh lah. Kaler gelap menampakkan tanda penguasaan. Kaler cerah melambangkan sikap keterbukaan” hujah Dayah, kawan lamer aku yg jadi perunding imej tak bertauliah ke atas penampilan aku nie. Dayah tak pernah lokek nak turunkan ilmu memikat pompuan.

Pagi tu, sbb aku tak menghadiri mesyuarat, aku tak masuk mana2 sesi perdebatan, aku berkemeja putih lengan panjang dan seluar hitam polos ke pejabat. Tiada apa yang menarik dari jam 8 pagi hingga 5 petang.

Aku pulang kerja agak awal. Tapi hujan lebat menyukarkan pemanduan. Aku lencongkan kereta ke kompleks membeli belah berdekatan.

Sekalipun tiada pesta jualan murah, aku kira jumlah pengunjung agak ramai. Mungkin ini bukti ekonomi negara kita sudah kembali pulih. Atau mereka juga seperti aku, tumpang berteduh seketika.

Alang2 dah tersangkut kat sini, sajer aku usha kemeja pejabat. Dah 2 helai kemeja aku rosak dek penangan seterika. Sedang aku membelek baju yg sesuai, terperasan ada awek dok senyum kat aku. Berbaju kurung dan beg tangan persis gaya seorang cikgu. Aku terperasan ada tanda nama di dadanya. Tapi aku tak cuba membaca takut disalahertikan pula pandangan yg aku lemparkan nanti tatkala skodeng namanya didadanya.

Ketika aku cuba bergerak meninggalkan lokasi pertemuan tadi, dia segera memanggil sambil melambai2 tangan padaku. Huh, hebat juga ilmu kamu Dayah. Baru sekali pakai baju cerah dah ader awek tegur.

Dan awek itu tanpa segan silu terus bertanyakan padaku, ”Err... harga yang tertulis kat tag nie dah discount ke belum”. Aiseh, dah macho camni pun dia ingat aku salesman ker.

Aku hanya tersenyum. Dan kali ini aku cuba mengamati namanya di dadanya.

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahaha. Apekah namenya gadis manis itu?

achik berkata...

hahaha :D

Faridt berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Faridt berkata...

bukan warna menjadi ukuran, tapi brandnya.tak percaya, tanyalah wanita!

tahniah kat Dayah yg telah menyengatkan ko!

ezatulhaq berkata...

credit to 'Dayah' sebab berjaya membuat org lain 'nampak' kewujudan ko .. hehehhe

** gagal skali bukan bermakna gagal terus.. teruskan usaha memakai baju cerah.. mana tau kali ni 'sangkut'

Tanpa Nama berkata...

hihi..klakar la kemat nih..

Tanpa Nama berkata...

muhahahaa...
aku pon penah kena kat sogo...
time aku pakai tshirt kaler maroon (ala² merah)...
ade ke patut ade sorg cina tu ingat aku salesgirl..hampeh!

zwitterion berkata...

hahaa..en kemat, entry ni takde tajuk ye?

Unknown berkata...

miahehe... en. kemat yg semart :p

Tanpa Nama berkata...

aku pun sama, masa tengah ceduk nasik kat kedai makan tetiba ada sorang brader kat belakang mintak nasik sepinggan...

Pa'chik berkata...

ko pun nak jadik cam bukunota ye, suka tengok nemtek.

akirasuri berkata...

ha ha ha. sudah macho lagi bergaya, tapi disangka salesman pulak. huhu kena usaha gigih lagi ni :p

khairyn berkata...

Jangan mengaku kalah encik Kemat.

Mungkin selepas ini warna-warna pastel pula menjadi pilihan?

Lelaki metroseksual gitu!

Azhar Ahmad berkata...

Nguahahhahah... Kamu mmg ada gaya!

kingbinjai berkata...

ha ha ha

Aku Bukan Bidadari berkata...

kalo nk ngorat, pompuan suka tgk lelaki pakai uniform n baju melayu.. huhuhu walaupun muka tak hensem tapi kalo dh pakai dua jenis baju tu rasa sedap jer nak memandang..cubalah..

TedungS berkata...

ala ko tgk je lame2 kat name tag die tu, bleh nampak mende2 lain heheh

blackpurple @ jowopinter berkata...

Betul kau tak ada maksud lain masa kau tengok dada dia tu..?

13may berkata...

hahha...sebenarnya dia nak ngorat kamu tu:D

Kemat berkata...

ISE:
RAHISA..RAHSIA..HANYA AKU JER YG TAU..

achik:
hihihi

faridt:
ko arif benar ttg hati pompuan, leh jadi tok guru aku nie

ezatulhaq:
wah, knapa smua ayik puji Dayah nie..

skidg8:
saya cuba nak jadi penghibur pada sesiapa yg sudi

cikin:
lor..aku ituari nampak ngko kat sogo gak, memang nak tegur, tapi malas nak ganngu ngko tengah keje..hehe

zwitt:
entri nie, buat dalam keadaan kelam kabut sebelum gi Penang kelmarin

zwitt:
hikhik

benngong:
mungkin ko ader gaya kot, err bukan sbg tukang cedok nasik, tapi tokey restoran

pa'chik:
cantek nemtek tu..kat maner la dia buat

akirasuri:
usaha tangga kejayaan ek..

khiryn:
saya rabun warna..err warna2 pastel tu camner

nor azhar:
woiitt..

king:
heheh

aku bukan bidadari:
thanks..leh praktik nie

tedungS:
aku cuba nak berlakon sopan itu ari

blackpurple:
err..nak kne mengaku ker

13may:
aku agak begitu juga..hehhe

Unknown berkata...

bagitau la.. sapa nama dia.. haha..

Unknown berkata...

hehehehe... sabor jelah...

Teruskan mencuba sampai berjaya.. :D

Tanpa Nama berkata...

Plot cerita leh tahan. Ada peningkatan. :D

Rie berkata...

lamakah kamu merenung namanya??

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha! org ingat salesman ek.. saya kalo kuar dr opis pakai uniform keje ni, mmg sah2 org sangka keje kilang.. hampeh jekk.. haha!

izinni berkata...

laaa .. masa memula baca aku terus terfikir sejibik uniform waiter kat hotel .. kaler taik cicak. hehhehehe ...

CikguAndey berkata...

Huhuhu. Aku pun pernah terkena juga. Sejak tu kalau aku singgah kedai pakaian, aku pura-pura belek baju walaupun aku tiada niat untuk membeli.

Kemat berkata...

orochi:
ishh, tak bleh, jaga rahsia nie

sikenit:
tak pernah berhenti mencuba nie

attocH:
TQ

ise:
kjap jer

wanie:
nak juga terserempak dgn kamu dalm uniform itu..tentu gempak kan..

izinni:
kaler taik cicak..alahai..

payakubor:
strategi kamu bagus