Selasa, Julai 20, 2010

Rahsia Masak Char Kway Teow Siri Dua

Akhirnya, dia akur juga untuk ajarkan cara makan masak Char Kway Teow pada kali ketiga kami bertanya tentang resepinya.

"Char Kway Teow yang sedap ada 3 rahsia" kata kawanku memulakan sesi demostrasi petang itu di dapur bujang kami.

"Pertama. Char Kway Teow kena masak sekali untuk setiap hidangan. Kalau ada 3 orang nak makan, 3 kalilah kena ulang masak. Tak boleh sekaligus". Sepantas kilat dia tumiskan bawang putih, bawang besar dan cili blender. Bila dah naik bau sikit, dicampakkan pulak udang dan kerang.

Tak sampai 5 minit Char Kway Teow pertama kami siap.

"Kedua. Char Kway Teow kena makan masa panas-panas. Tengah berasap lagi. Kalau udah sejuk, memang tak 'masuk' punya" ujar kawan sambil sendukkan Char Kway Teow ke dalam pinggan. Dan terus bersila depan tv.

"Eh. Takkan ngko jer. Char Kway Teow kitaorang macam mana"

"Ha... itu rahsia no tiga. Anak murid kena masak sendiri. Tak boleh cilok sifu  punya"

Cheh. Dan Char Kway Teow pertama hasil air tangan kami dah macam Kway Teow goreng jer. Petang tu, kami cuma ambil bau saja




6 ulasan:

zizie ali berkata...

binawe punya sifu

zonaku berkata...

sifu hebat.......

tu la orang ngajar korang x mo konsentret.

nizamsani berkata...

sifu terunggul.

ayobkelubi berkata...

hahahahahaha

shasha berkata...

HAHAHAHAH...sifu yg bijak ok!!

kemat berkata...

zizie ali:
tak leh melawan cakap sifu

zonaku:
kitaorang dok konsentret kat hasil akhirnya saja..haha

nizamsani:
aiseh, ngko pun sifu aku gak laa

ayobkelubi:
gelak tak mengenyangkan

shasha:
aku pun nak jadi sifu... nak jadi anak murid