Khamis, Disember 13, 2007

Permit

Dah 1 jam kami melantit. Teh tarik dalam gelas besar baru separuh surutnya. Kami tak makan. Minum jer. Dah lewat malam. Bukan nak jaga badan. Tapi kat kedai mamak tu tak der apa yang menarik. Kecuali skrin tv besar yg dok tayang gambar bola negara Omputeh. Sesekali ada gak ‘halwa mata’ lalu dan duduk di meja berdekatan kami.

Tak ramai. Cuma kami bertiga. Semakin berkurang yang sertai aktiviti 'MLM-Meeting Larut Malam nie”. Mungkin sebab sekarang musim hujan. Lebih seronok tido peluk bantal kat umah. Atau apa jua yang boleh dipeluk.

Dalam perbincangan kami. Diselitkan juga isu ini. Kesukaran untuk berkumpul. Macam dulu2. Segalanya berubah. Ramai yang dah kawen. Ada komitmen lain. Tak dinafikan keluarga perlu diutamakan. Yang ada cuma kami. Yang dapat permit untuk berkumpul dan berhimpun secara aman ini.

Aku. SMS Zul. Tanya kat mana. Dah setengah jam tak sampai2 lagi. Seminit lepas tu Zul balas. “Maaf. Tak dapat keluar. Aku kena tahanan ISA kat umah.

Kami gelak2 baca SMS Zul. Tapi lepas tu semua diam. Dan masing2 baru teringat. Permit mereka akan tamat tak lama lagi. Masa untuk beredar.

“Mamak. Kira”

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

meeting pun ade permit gak ekk? ingatkan piket je kena ade permit. :D

Tanpa Nama berkata...

Kemat tak kene tahan ISA kt umah jugak ker?
ekekekeke

Aku Bukan Bidadari berkata...

hehehe.. tuh lah.. awat kemat leh kuar lak smpai lewat? lom dpt ISA lagi eh?

Intan and The Boys berkata...

hehehe
extend la permit tu sejam dua..takleh ke?

Mak Su berkata...

hark hark hark, kena tahanan

13may berkata...

hehhe...hehhe

DeeN berkata...

hehehe.. tu la, waktu bujang dgn waktu lepasan bujang sgt2 berbeza. Maksud aku, permit dan tahanan ISA.
Paham? Hak Hak Hak!

Tanpa Nama berkata...

harap en. kemat lebih sensitif..!

kita berjenaka..senyum ketawa.
Tapi terpikirkah kita nasib tahanan ISA ini. Nasib anak, isteri/suami dan ibu bapa mereka! Tahanan tanpa bicara ..disiksa dan didera untuk mendapatkan maklumat yang belum tentu ada (tanpa noktah..MANSUHKAN ISA!!)

LadyTiz berkata...

uhuk.. tahanan dan permit menjamin kesejahteraan... *larikk

Tanpa Nama berkata...

kehkeh!

Tanpa Nama berkata...

Enam tahun ditahan ISA, GMI akan adakan himpunan 17 Disember ini
Aniz Nazri
Thu | Dec 13, 07 | 5:30:25 pm MYT

KUALA LUMPUR, 13 Dis ( Hrkh) - Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) akan berkumpul di Dataran Suhakam, di Menara Tun Razak, 17 Disember ini bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan kerajaan yang masih tidak membebaskan 26 tahanan meskipun setelah enam tahun ditahan di bawah ISA.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Program yang bertemakan 'Wanita Malaysia Prihatin bersama Isteri Tahanan ISA' anjuran Pusat Sokongan Keluarga (PSK) GMI itu dijangka bermula jam 10.30 pagi dan berakhir pada jam 11.30 pagi.

Menurut Jurucakap PSK GMI, Norlaila Osman, program tersebut akan diisi dengan 'short sharing' bersama isteri-isteri tahanan, deklamasi sajak oleh isteri tahanan, dan pertunjukan 'play card' daripada anak-anak tahanan.

Di samping itu, semua wanita yang hadir pada hari tersebut dijangka akan membaca deklarasi Wanita Prihatin yang menentang kezaliman ISA.

"Semua wanita dialu-alukan untuk menyertai program ini. Wanita Malaysia perlu buka mata untuk membantah kezaliman ISA.

"Harapan kami, program ini berjaya sebagai solidariti wanita agar mendesak kerajaan membebaskan kesemua tahanan ISA yang sudah mencecah enam tahun," tegas beliau, yang juga merupakan salah seorang isteri tahanan yang masih ditahan sehingga hari ini.

Dalam pada itu, beliau turut mengingatkan semua wanita yang ingin hadir agar tidak bimbang dengan sebarang kemungkinan yang akan berlaku pada program itu kerana wakil Suhakam akan bersama-sama PSK GMI sepanjang program tersebut.

"Justeru, saya berharap ramai wanita yang membenci kezaliman ini hadir pada program tersebut untuk menyatakan sokongan," kata beliau./wann

Kemat berkata...

anonymous:

Terima kasih. Untuk teguran dan maklumat. Dalam menulis nie, bukan saja yang tersurat dibaca orang, tersirat juga. Harap tiada yang salah tafsir apa yang cuba disampaikan.

shafarina berkata...

Permit 'berhimpun secara aman' akan sy keluarkan kalau tempat dan yg hadirnya saya kenal.

Kalau tak, mahu saya join sekali 'perhimpunan' tu.

Kalau nasib baik, cik abang terus kansel nak join perhimpunan. hehe

shasha berkata...

eh eh..cik kemat kita tak kena lak tahanan ISA ek..hik hik hik..

Amyz! berkata...

Hahaha. Tahanan ISA? Jahat laaa korang ni labelkan isteri korang.

Kemat, jom datang gatherin! :)