Isnin, Disember 03, 2007

Klien

Dulu. Masa kerja ngan kontraktor, klien selalu bertanya dalam mesyuarat projek. Isu/masalah dalam pelaksanaan projek. Aku bilang 'tiada'. Mudah. Tak nak berpanjangan. Lagipun isu/masalah dah jadi tanggungjawab kamu para kontraktor untuk selesaikannya. Apa jua caranya.

Tapi, klien jarang berpuas hati. Bila aku katakan tiada atau gelengkan kepala. Kata mereka, mana ada projek tak ada isu/masalah. Kalau benar2 tiada, kemajuan projek pasti lancar, tiada kelewatan. Walau sedikit.

Diminta juga aku bangkitkan. Apa jua permasalahan. Katanya, mereka ingin membantu. Sama2 fikirkan. Cari jalan penyelesaian.

Maka. Aku luahkan. 2-3 masalah/isu yang berkaitan. Tanya mereka lagi. Apakah langkah dan tindakan yang diambil untuk atasi masalah yang dibangkitkan ini. Apakah aku sudah cuba alternatif dan kaedah lain. Apakah aku sudah ambil langkah2 yang perlu bagi atasi masalah/isu berkaitan.
Tadi. Kata sama2 ingin fikirkan. Kalau diminta tindakan apa yang akan aku lakukan. Kan sama jer kalau aku terus berdiam. Lebih baik tak bangkitkan pasal masalah/isu yang disoalkan. Nak wat camner. Mereka klien. Aku kontraktor.

Tapi. Itu dulu.

Kini. Aku klien. Hahaha (gelak besar cam orang jahat)

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha ...eksen!!

Tanpa Nama berkata...

dah bahagia skang ek incik kemat. heheh..

Tanpa Nama berkata...

dulu, masa keje dgn kontraktor asyik kena hentam dlm meeting, ntahapeapentah..skrg aku juga keje dgn klien..boleh eksen

booraa berkata...

jadi bos boleh eksen

Intan and The Boys berkata...

yeah!

customer always right! hahahahhahaha!

Mak Su berkata...

buli balik

Tanpa Nama berkata...

tu namanya klien bodoh. Sebagai seorang klien kita mesti tau apa yg kita inginkan dan tau bagaimana ia harus dilakukan...ikut cara klien itu atau cara yg lebih baik dari cadangan kontraktor.. misalnya, tapi harus sama-sama berbincang dulu la. Yang ada kontrator tau take order dan kasi ideas tapi buat kerja tak seperti yg dijanjikan dan akhirnya yg rugi kontraktor tu sendiri.

skidg8 berkata...

dulu keje ngan sub kontraktor.
ada yg ok, ada yg kureng..
tapi jarang dengar klien tak puas hati.

Tanpa Nama berkata...

haa.. ingat tu. Pasni jangan memandai plak gi tanya kontraktor apa problem dorang.

-mazudi.com-

DeeN berkata...

Hehehehehahahak.. (aku tulung gelakkan utk ko). Eksen sungguh! ;p

Klien is always rite ke Kemat..? Menci sungguh perkataan itu (kalo aku berada di tmpt vendor/supplier). Tapi aku suka sgt kalo aku adalah kliennya! Alien!!

rupiah berkata...

gelak orang jahat selalunya tak lawak pun gelak. cakap sikit gelak lebih.cuba kemat buat entry bab gelak plak .... ada berbagai jenis gelak tau.

kingbinjai berkata...

pulang paku nampak! ha ha ha

Unknown berkata...

misi balas dendam la ni.. haha..

Tanpa Nama berkata...

Kami vendor. Bos aku dah hampir 10 tahun kerja sebagai vendor ini. Dah tahu asam garam kerja sebagai vendor.

Bulan lepas, bila dia resign dan join customer, melebih-lebih pulak dia hentam kami (vendor) sekarang. Hampeh betul... macam tak tahu apa masalah kami, eksyen!!!

LadyTiz berkata...

uit.. cover cover sket gelak tuh... nnt nampk obvious. huhu~

akirasuri berkata...

hahak!
hey! gelak jahat sampai tersembuq air liuq :))

Ungku Nor berkata...

HAHAHAHAHA..

*sambung gelak dari blog Achik..;p*

cikdinz berkata...

ciss...balas balik kat kontraktor lah yeik. tak patut....heheheee...

Tanpa Nama berkata...

Kamu masih lagi kontraktor tp bukan waktu ofis our. Client kamu adalah awek che'gu.
Agree??

TedungS berkata...

haha (aku pun gelak devil cam kau gak ni)

Acaii Jawe berkata...

hahaha,caitt, eksen kamu ye..kikiki..:P bleh kenakan camtu ek..:)

Pa'chik berkata...

haha... derang saja nak menyibuk lah tu..

blackpurple @ jowopinter berkata...

Aku pernah jadi client, sekarang mencuba jadi kontraktor pulak. 'Sakit' kerja kontraktor ni, tapi 'masuk'nya sedap. He he he!

Unknown berkata...

ko dah kaya kan? eheh

achik berkata...

amboih.. hahaha.. ;p

13may berkata...

hehhe....dasat kamu :D

Tanpa Nama berkata...

kau tau aku tgh penin kepala dgn klien dan arkitek aku ni.... projek nak tender akhir bulan ni, tapi arkitek masih lagi ubah2 drawing dia.... penin seh.... kau jadik klien skrg, jgnlah nak membuli org2 macam aku.....

Kemat berkata...

chentahati:
balas dendam

cikin:
aha

anonymous:
tp jgn sampai kita lupa diri..hidup ini roda

boora:
best..best

kurekuredlm perahu:
always ker

mak su:
biler lagi..heheh

wann:
betul tu

skidg8:
bagus perkhidmatan kamu..semua puas hati

mazudi:
jadi klien kne ikut stail klien la,tak gitu..

nuraddeean:
jom jadi klien

makcik anne:
saya kene study dulu la pasal gelak nie..

kingbinjai:
maya karin suruh pulangkan

orochi:
bile lagi

mudin:
tanggungjawab dah bertukar...

tyrexia:
gelak dalam perut jer

akirasuri:
oitt..tersembur laa..

kak ungku:
wah tak abis2 gelak..leh bersambung dari blog ke blog pulak

cikdinz:
tak patut ker..patutt....

anonymous:
cam tak agree jer..

tedung:
kamu memang

acai:
heheh

pa'chik:
biase

bp:
kaya raya tak

lindosh:
lum lagi...

achik:
:)

13may:
hoho

dayat:
aku tak sabar nak jadi klien kamu..tunggulah satu hari nanti...heheeh