Rabu, November 14, 2007

Peluang & Kesempatan

Dalam usia menghampiri angka 30an, terasa sedikit tua. Kamu bukan lagi remaja. Meskipun kamu masih meminati lagu2 cinta dari "Boy Bands". Harapan yang disandarkan pada kamu semakin tinggi. Tanggungjawab yang terbeban di bahu kian bertambah. Meningkat mengikut usia kamu juga.

Bagi yang belum berkeluarga. Bukan kias2 lagi soalannya. Ia jelas dan nyata. Cuma kamu berpura2 tak mengendahkannya.

Untunglah kamu lelaki. Masih banyak helah dan alasan untuk diutarakan. Kerna kekangan kewangan dan komitmen pada kerja yang mencuri masa lapang kamu untuk memikirkan tentang masa depan.

Pernah. Seorang kawan perempuan berkongsi masalah itu. Ya. Aku kira dia begitu berjaya dalam kerjayanya. Sentiasa tekun, gigh dan komited. Seperti mana tika bergelar mahasiswi dulu. Katanya, sukar untuk mencari cinta. Bukan tak ada yang mengejarnya. Bukan sedikit yang cuba mengetuk pintu hatinya.

Seikhlasnya aku katakan, sikapnya yang terlalu ingin berdikari menyebabkan dia menolak segala pertolongan yang dihulurkan. Dia percaya boleh melalui kehidupan ini berseorangan. Mungkin. Perempuan zaman ini cukup berani, kuat dan berkeyakinan tinggi. Tapi, tipulah kamu tak merasa sunyi dalam perjalanan hidup yang panjang dan kadangkala membosankan jika tidak berteman.

Di akhir perbualan, aku tinggalkan dia dengan 2 pesanan. Berilah peluang pada yg cuba merebut hati dan kepercayaannya (aku tahu ada sorang mamat yg dah sekian lama cuba dekatinya). Kedua, aku pinta dia terus berdoa. Kerna itulah yang aku lakukan dulu. Jangan pernah berhenti mengharap. Jodoh, maut, rezeki di tangan Tuhan. Berdoalah moga segalnya dipermudahkan.

Baru2 ini. Aku terima sekeping kad undangan (dari berkeping2 kad untuk majlis istimewa di hari cuti persekolahan). Memaklumkan tentang kenduri kahwinnya di selatan tanah air itu. Segera aku telefon bila mendapat perkhabaran gembira itu. Untuk mengucapkan tahniah. Jua bersoal selidik tentang bakal suaminya (aku memang tak kenal mamat yg cuba dekatinya suatu ketika dulu, tapi aku dpat rasakan nama pasangan yg dicatitkan pada kad itu milik lelaki lain)

Ceritanya pada aku, mamat itu sudah diberikan peluang. Untuk membuktikan kesungguhan dan memberikan harapan. Namun, bukan sekadar peluang, mamat itu cuba mengambil kesempatan. Dan hubungan mereka putus. Mujur dia tak pernah putuskan doa pada-Nya. Dan tak lama lagi, dia akan mengahwini lelaki yang diyakini mencintainya, menghargainya seikhlasnya.

Aku pohon kemaafan kerna tak dapat memenuhi jemputan. Aku akan hantarkan hadiah pengganti diri di majlis bersejarah itu. Katanya, dia tak perlukan hadiah dari kawan. Dia perlukan doa. Moga kebahgiaan yang diimpikan berkekalan.

Untuk semua yang meraikan hari2 istimewa di sepanjang cuti nanti. Moga kebahgiaan mlik kamu.

24 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nak kawen! nak kawen!

;P

Cik Keju berkata...

nak kawen jugak. hahahhaa..

skidg8 berkata...

terkesan nya ayat kemat..

moga, saat bahagia sy menyusul...

amiin:)

Tanpa Nama berkata...

En Kemat...

Tak maulah...cukuplah sekali

ha ha ha

Unknown berkata...

kadang-kadang orang kata orang perempuan yang lewat kahwin ni terlalu memilih, tapi saya rasa kalau kita memilih yang terbaik untuk diri sendiri tak ada salahnyakan?? :)

Semoga temanmu berbahagia dengan pasangannya.
_____
merujuk cerita kamu...
sedih.. sudahlah diberi peluang, cuba pula mengambil kesempatan... :(

Ungku Nor berkata...

pilih punya pilih punya pilih,
pun masih ada yang tersilap pilih jugak..

Aku Bukan Bidadari berkata...

jodoh ditangan tuhan..amin!

nanonano berkata...

tasuke pikir psl ni lg..
uurrghh..!

blackpurple @ jowopinter berkata...

Kawin? Aku? Kalau ada jodoh takkan ke mana... :D

DeeN berkata...

Kawin? Ajal, jodoh dan ketentuan di tangan ALLAH swt. Er.. er.. bukan memilih tapi belum sampai seru kot mereka2 yg bujang belum berkawin. Wallahu'alam!

;)

hayad berkata...

musim org kawen menjelma lagi

13may berkata...

dasar lelaki betol la!

keja nak amik kesempatan! huh!

Tanpa Nama berkata...

kemat juga pernah alami masalah yang sama kan? ada yang ambil kesempatan?

teringat ku pada AZAWATI RAZAK... masihkah kau ingat?

Brader Black berkata...

dah nak msok musim cuti ni, musti ramey yg nak nikah..
errr.. dan ncik kemat musti suke kalu cuti skolah..
x gitu ncik kemat?

Tanpa Nama berkata...

patutlah entri sungguh menyentuh jiwa, rupanya pernah mengalaminya, betul, Encik Kemat ada org ambil kesempatan? :)

Tanpa Nama berkata...

Bulan ni banyak yang buat open house raya. Start minggu depan, nampaknya dah ada banyak jugak kad kawen tergantung kat notice board opis aku tu.

Alhamdulillah.

akirasuri berkata...

Ya cuti sekolah datang lagi.
Bak kata kakak saya.
cuti sekolah musim orang mengawan :P

he he he.

Unknown berkata...

beshnya membacanya.. hurmm

Azhar Ahmad berkata...

Sakitnya cik kemat, kena sengat... Adehhhh.... adehhh

cikdinz berkata...

jgn henti-henti berdoa pada yg esa.
dia lah yg maha pemurah lagi mengasihani....

Mak Su berkata...

oh.. begitu..? susah ya... kasik can tapi lain plaks.. tapi apa salahnyer kirmkan gaks hadiah, sebagai sesama bergembira.

Kemat berkata...

kurekuredalam perahu & cikin:
jadikan azam 2008

skidg8:
Amiin

chentahati:
jgn di duga hati

acik aminbakish:
pilihlah ikut hati..

kak ungku:
kadang2 hati di dalam sukar diterjemah hitam putihnya

tiara:
aminn

nanonano:
:)

BP:
sapa kata kalau ada jodoh tak kan ke mana, kalau jodoh kamu ngan orang kelantan, pasti kamu kan bertandang ke sana..heheh

nuraddean:
:)

hayad:
tokey katering ngan canopy sibuk lagi kali nie...

13may:
aku berkongsi marah yg sama dgn kamu

muzaimi:
dia si gadis berbaju melayu dengan rambut hitam paras bahu tu kan...

brandal:
saya suka..hehe

wann:
errks... entri ini bukan mengenai saya..kawan saya...

mazudi:
dah aktif balik yer bro..bagus la..

akirasuri:
nakal

lindosh:
teruskan membaca

azhar ahmad:
nak ubat?

cik dinz:
ya,,betul itu

maksu:
hadiah pasti dikirmkan..

Bunga Rampai berkata...

Saya suka entri ini, menarik dan berilmu. Salam :)

p.e.e.p.a berkata...

betul..adiah xpenting sgt..doa yg utama..tp doa ke arah kebaikan la =)