Jumaat, Mac 10, 2006

Yang Halus Yang Kasar

Seorg guru wanita m’ajar murid2nya suatu p’mainan. “Cikgu ada Al-Quran, cikgu akan letak’nnya di tengah karpet. Sekarang kamu semua b’diri di luar karpet. Cara permainannya adalah bagaimana utk m’ambil Al-Quran yg ada di tgh karpet tanpa memijak karpet?”

Murid2nya b’fikir. Pelbagai cara telah diguna’n namun masih buntu. Akhirnya guru mereka m’beri’n penyelesaian. Digulungnya karpet itu & m’ambil Al-Quran t’sebut.

“Murid2, begitulah umat Islam & musuh2nya. Musuh2 Islam tidak akan memijak2 kita secara terang2an kerana tentu kita akan menolaknya mentah2. Org biasa pun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Lantaran itu mereka akan m’gulung kita p’lahan2 dr tepi tanpa kita sedari.

Jika seseorg ingin m’buat rumah yg kukuh, maka dibina dahulu tapak yg kuat. Begitulah Islam jika ingin kuat, bangun’nlah akidah yg kuat. Sebaliknya, tentu sukar jika ingin meruntuh’n rumah dgn memula’n dr tapaknya dulu. Tentu saja barang2 yg ada di dlmnya akan dibuka dahulu, barulah ia diroboh’n.

Begitulah cara musuh2 Islam m’hancur’n kita. Mereka tidak akan menyerang secara terang2an, tapi p’lahan2 & m’buat kita letih. Dimulai dr perangai kita, cara hidup, pakaian & lain2 sehingga akhirnya kita akan meninggal’n ajaran Islam & m’ikut cara mereka. Itulah yg ,ereka ingin’n. Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri(perang pemikiran) yg dijalan’n oleh musuh2 Islam.

”Kenapa mereka tidak berani m’lakukannya secara terang2an cikgu ?” tanya murid2nya. ”Sebenarnya dahulu mereka telah menyerang secara terang2an misalnya Perang Salib, Perang Tartar & lain2 lagi. Tetapi sekarang tdak lagi. Kalau diserang p’lahan2 kebanyakan kita tidak sedar di mana akhirnya akan hancur. Tapi kalau diserang secara terang2an, kita akan sedar & bangkit serentak.”
* Ingin aku cuba terapkan sedikit peringatan di blog liepan ini pada hari Jumaat penghulu sekelian hari...sesekali aku berceloteh hal dunia..sesekali aku mengarut dengan permainan kata2..sebolehnya aku ingin cuba mendekatkan sesiapa yg m'baca ttg tanggungjawab "sebenar" kita..sebagai org pertama menulis..aku jualah yg pertama membaca hasilnya..moga aku jualah yg pertama berusaha memanfaatkannya..bukan niat cuba berhujah tentang persoalan keimanan sedangkan diri ini sendiri sering alpa dan lalai dalam menjalankan amanah yg dipertanggungjawabkan..cuma aku percaya cara sebenarnya kita menunjukkan kecintaan pada agama bukan dengan marah apabila mereka mempersendakannya, bukan jua aku bermaksud kita tidak boleh marah mereka yg mempermainkan agama kita..tapi tanda kecintaan sebenar bagi aku adalah mengamalkannya..menghayatinya..

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gue sudah insaf maa....gue manyak sedih....

Tanpa Nama berkata...

ha.ha..ko tak pnah berubah laa..masa kat 'U' dulu pun dlm seminggu ko jadi 'hantu'..tiba hari Jumaat je ko baik giler..dtg kelas berbaju melayu siap ngan kopiah lagi tapi pkai jeans lusuh ngan selipar bata ko tu...

iemah berkata...

a'kum...bagusler kalu ada niat camtu..kita sesama umat ni kena salu beringat sama sendiri :).
err..awat hang tak letak msjbox kat dlm blog nih...takler kosong jer..leh gak singgah2 borak ;)
kalu nak...saya leh invite..bak mai email address...:)

Kemat berkata...

kawan kemat:
apsal x declare name betul woi..utk maklumat anda..kemat mmg masih spt dulu..tak penah berubah..kemat yg kecil..yg cute..yg hensem..ha.ha..

iemah:
msjbox..mmg nk letak tp tak tau..buah cempedak di luar pagar..saya budak bru belajar..thanx sbb sudi share informasi..nti sy kasi email..

Tanpa Nama berkata...

oit oit salah eja nama haku tu..