Khamis, Jun 09, 2011

Kelab Isteri Taat


Awek suka kucing sibuk tanya pendapat aku tentang Kelab Isteri Taat. Aku yang baru nak telan meehon goreng lebih mesyuarat sebelah pagi hampir tersedak. Sejak bila pula diwujudkan kelab nie. Apa pula motifnya. Siapa ahlinya. Tiz Zaqyah tak mungkin jadi ahli sebab belum berkahwin. Siti Nurhaliza aku kurang pasti sebab artis popular selalunya sibuk. Tak ada masa nak berpersatuan.

Melihat aku yang masih diam dan hanya menumpukan perhatian pada pinggan meehon goreng, awek suka kucing sambung cerita pasal Kelab Isteri Taat. Pot pet..pot pet..pot pet.... Bila penat dia berhenti. Kemudian sambung cerita lagi. Pot pet..pot pet..pot pet.... Awek suka kucing berhenti dengan pertanyaan terakhir ditujukan sekali lagi pada aku.


"Eh, ngko rasa, orang rumah ngko join tak kelab cenggini"

Aku tak tahu nak komen apa. Aku belum tengok kertas perlembagaan kelab itu. Berapa pula yurannya. Ada had umur tak keahliannya.

Dulu, masa bergelar mahasiswa, ada 2 kelab yang kira femes kat kolej aku. Satu KBS. Satu lagi KEJILU. 

KBS- Kelab Balak Setia. Aku tak pasti adakah Kelab Isteri Taat menggunakan modus operandi yang serupa. Syarat utama, mestilah ada makwe. Kenderaan hanyalah optional. Kamu boleh sahaja menggunakan pengangkutan awam untuk tujuan dating atau pinjam motor kawan. 

Mereka ini (lelaki) jenis tak boleh tengok awek mengeluh. Tengah-tengah malam awek cakap perut macam berangin pun sanggup redah cari kedai bungkus nasi paprik dan air milo. Cuti semester sanggup teman awek naik bas kat pudu balik kampung sedangkan ngko sendiri malam tu tidur kat puduraya sahaja. Pagi esok balik semula ke kampus, ambil beg dan baru balik rumah sendiri. Aku memang respek golongan ini. Tambah pulak yang jenis mamat ada 'muka' tapi awek... tak nak lah aku cerita.


KEJILU pula mewakili mereka yang putus cinta. Kelab Jiwa Luka. Selalunya keahlian paling ramai dari bekas Kelab Balak Setia. Iyalah, dari Putera masuk Pemuda. Dari Puteri masuk Wanita pula. Mereka ini yang kononya berhati batu tapi baru sekali gaduh awek mintak putus dah semalaman tak boleh tidur. Kononya dunia dah berakhir. 


Aku? Masuk yang mana satu? Cheh. Awek pun tak ada dulu. Macam mana nak daftar masuk salah satu. Hari-hari gedebang gedebung sembang pasal awek itu, awek ini, tapi sampai habis belajar tak sorang pun melekat, tak sorang pun aku berani nak mengorat.


Jadi, bila timbulnya isu Kelab Isteri Taat. Aku malas nak ambil tahu. Cuma kalau ada yang nak berpersatuan, jangan lupa minta kebenaran suami. Tidaklah asyik mesyuarat sana sini, buat aktiviti penuh jadual di hujung minggu. Tak cukup malam Sabtu, Ahad pagi pun  korang berpersatuan tak ingat waktu. Nanti lari pulak dari niat murni nak jadi isteri yang taat pada suami.

Nota tambahan:
kalau ditubuhkan Kelab Isteri Curang, Kelab Queen Control, Kelab Dera dan Kikis Duit Suami, yang ini pasti aku bangkang.

3 ulasan:

shasha berkata...

kelab suami adil dan bijaksana takde ke bang kemat??

nizamsani berkata...

aku tahu apa akronim Kelab Isteri Taat ni.KETAT.kan?

Kemat berkata...

shasha:
para suami tak ada masa nak berpersatuan nie...

nizamsani:
hehe