Khamis, September 23, 2010

Pelangi Itu 7 Warnanya

Itu kata Amirul. Kawan baiknya. Yang sebenarnya tidak pernah pun melihat wajah sebenar pelangi. Pelangi bagi Amirul adalah seperti digambarkan pada buku teks pelajaran Sains.

Ani yang meyakini hatinya macam pelangi juga punyai pandangan yang sama. Tapi hati Ani di dalam. Dia sendiri pun tidak dapat tengok warna hatinya.

Cikgu Jai juga berpendirian yang sama. Tapi Cikgu Jai cakap apa yang tertulis dalam buku. Macam cikgu sejarah juga. Iya. Cikgu Jai mengajar Sains. Dalam satu eksperimen, kami mendapat keputusan yang lain. Tidak seperti dalam buku. Entah salah cara pengendalian eksperimen atau memang itu keputusan sebenarnya. Tapi Cikgu Jai tetap ikut prinsip dalam buku. Eksperimen kami macam olok-olok sahaja.

Petang. Lepas hujan. Kami menanti di padang. Janjinya pelangi akan muncul. Dan dikaki langit ada jalur-jalur macam pelangi. Seperti dalam buku sains kami.

Kami rabun warna. Tidak dapat melihat jelas warna pelangi. Adik Su yang ikut sama mungkin tidak rabun warna. Dia suka melihat pelangi. Cuma Adik Su masih belum kenal warna sepenuhnya.

Kami cuma hafal. Pelangi itu tujuh warnanya. Merah. Jingga. Kuning. Hijau. Biru. Indigo. Dan Ungu. 

Apapun. Pelangi cantik. Macam kamu.



2 ulasan:

shasha berkata...

owhhh...terima kasih abg kemat....tak sangka pagi2 dah kena puji..ahakss..malu ai tau!

Kemat berkata...

shasha:
:)