Selasa, Ogos 03, 2010

Mak Utih Datang Ke Kuala Lumpur

Matahari dah makin meninggi. Udin masih di atas katil berbaring penuh kemalasan. Hari Ahad. Sememangnya diperuntukkan hari untuk dia berehat. Bermalasan. Tidak berbuat apa. Kecuali makan. Dan menonton cerita CSI di saluran AXN. Mandi. Jika perlu sahaja. Jika ia jadi kewajipan pada hari itu.

Jam dah pukul 10 pagi. Suara isteri yang sibuk melayan keletah anak di hujung minggu sekadar berlegar di cuping telinga. Tidak cukup untuk menguatkan semangatnya untuk bersama dalam keriuhan itu. Cuma deringan telefon dari Blackberrynya cukup membingitkan. Berkali-kali. Tanpa henti ia mengganggu tidur Udin pagi itu. Telefon yang sama jadi kebanggaan buatnya ketika melepak bersama kawan-kawan.
Bunyi yang terakhir dari Blackberry menandakan ada pesanan ringkas yang masuk. Kali ini dia bangun. Mencapai Blackberry kesayangan. 

"Sayang......" tiba-tiba Udin menjerit. Mata kecilnya sudah dibuka luas tatkala menatap paparan skrin Blackberry.

"Mak Utih nak singgah ke rumah la pagi ini. Cepat. Kemas rumah. Err.. lauk apa ada untuk buat sarapan atau makan tengah hari ni"

Udin lupa. Dah beberapa hari mereka makan di luar sahaja. Mana ada lauk dibelinya lagi. Asyik dibilang tak sempat sahaja. Udin lupa. Atau buat-buat lupa. Dia dah berjanji nak ke pasar tani pagi ini.

Udin dah kelam kabut. Berus gigi, cuci muka terus capai kunci. Udin lupa untuk mandi. Yang jadi kewajipannya hari itu. Dia perlu segera ke pasar sebelum Mak Utih sampai. Mak Utih sekeluarga pasti belum bersarapan. Atau sekadar sarapan sekadar alas perut sahaja. Kerana sebelum Subuh mereka dah bertolak dari kampung. 

Baru sahaja Udin menghidupkan enjin keretanya. Mak Utih dah memberi salam di pintu pagarnya.

"Kamu nak ke mana" tanya Mak Utih sambil mereka bersalaman.

"Err.. cari sarapan Mak Utih. Kami tak sempat nak buatkan sarapan. Lagipun selalunya kami beli jer. Tinggal 3 beranak ni lebih mudah bersarapan di luar"

"Eh.. dah pukul berapa nie. Ada lagi ker dijualnya"

"Kolumpo Mak Utih. Pukul 11 baru mula nak rancak penghuninya cari sarapan pagi Ahad macam nie"

(errr.. sambung nantilah... penat + idea lari la pulak)



4 ulasan:

shasha berkata...

me pukul 11 dah makan lunch...nasi ayam kampung la abg kemat!!

shasha berkata...

me pukul 11 dah makan lunch...nasi ayam kampung la abg kemat!!

:|: TinTa Kibod :|: berkata...

brunch la nampoknya....

Kemat berkata...

shasha:

veledrom cheras ker

@yue:
standard kolumpo