Isnin, Ogos 09, 2010

Gelap.

Selalunya, dia tak layan panggilan dari juru jual. Baik lelaki mahupun perempuan. Mereka yang bermulut manis itu hanya tahu nak kikis duit sahaja. Cuma, kali ini dia terjerat juga. Atau benar itu hari tuah buatnya seperti kata juru jual di talian itu.

"Encik. Sekarang promosi pasang beyond. Pelanggan sedia ada kami tawarkan pemasangan percuma bernilai RM199. Bulan-bulan cuma tambah RM20 sahaja. Siaran lebih jelas. Masa hujan pun tetap boleh tengok"

Seketika dia mengelamun. Memang dia tahu, dari cerita rakan-rakan, nak pasang ASTRO sekarang caj pemasangan RM199. Kamu langgan pakej beyond itu cerita kedua. Sekarang dia boleh dapat semua itu secara percuma.

Dia teringatkan hutang kad kredit. Dan berbulan dia cuma bayar caj minimum sahaja. Duit kereta. Bulan ni sahaja, dah dua kali awek bank telefon. Bil utiliti pun dah banyak tunggakannya. Kecuali air. Yang tiada tunggakan. Itupun sebab Kerajaan Negeri Selangor bermurah hati bagi percuma. Walhal dia bukan anak Selangor yang mengundi di Selangor, bahkan belum mendaftar pun sebagai pengundi. Dia cuma mencari rezeki di sini... Err.. tidak juga, dia bekerja di Kuala Lumpur, cuma tinggal di Selangor. 

Apalah bezanya RM20 ringgit dengan beban hutang yang ditanggung selama ini. Ini cabaran hidup di bandar. Biar papa asal bergaya.

Itu cerita minggu lepas. Penuh dengan lamunan dan kerisauan di sana sini. Minggu ini, ia sepatutnya lebih menarik. Baru semalam orang datang panjat bumbung rumahnya. Gantikan piring baru dan dekoder beyond. Kata mereka, dalam 24 jam, siaran dah diaktifkan.

Hari ini dia pulang kerja penuh kegembiraan. Layan HBO dalam versi HD mesti mengujakan. Namun lamunannya terhenti tatkala dia memetik suis usai memasuki rumah. Baru sahaja dia nak mencarut pada TNB, dia terpandang pada notis warna kuning pemotongan bekalan elektik atas meja makan. Dan seminggu notis itu di situ. Malam itu, dia cuma melihat bintang.

4 ulasan:

shasha berkata...

ahaks...apakah makna beyond kalo takde electrik ye bang kemat....hahahahah

Cik DIA berkata...

uikssss...gelap sudahhhh...tak sempat hujan lgi pun...hikhikhikhik....

@yue berkata...

eh psg beyond hujan pn leh tgk keee??
akak jiran ckP..SAMA je..huhuuuu!

kemat berkata...

shasha:
hahha.. layan kat mamak je la jawabnya

cik dia:
hahah

@yue:
tak pasti lagi kebenaran time hujan beyond ok...itu katra yang jual beyond