Ahad, Ogos 15, 2010

Berbuka Puasa Dengan Mak Utih

Mak Utih cukup seronok. Petang itu, anak-anaknya akan balik berbuka puasa bersama. Bukan selalu dapat kesempatan begini. Walaupun jarak antara rumahnya dan anak-anak tidaklah jauh sangat, jarang dapat mereka bersama. 

Anak Mak Utih 8 orang semuanya. Kesemuanya dah bekerja dan punyai keluarga tersendiri. Ada yang berpangkat dan bergaji besar. Ada yang jadi isteri kepada suami yang bergaji dan berpangkat besar. Ada yang baru mula berjinak-jinak meniaga kecil-kecilan. Ada yang gaji sekadar cukup makan dan pakai sahaja.

Pagi-pagi Mak Utih dah telefon. Minta pulang berbuka puasa bersama. Kesemuanya mengiyakan harapan ibu mereka. Dan sempat juga berpesan tentang makanan kegemaran masing-masing.

Petang itu. Jelas semuanya dalam keadaan ceria. Dapat berkumpul bersama berkongsi -cerita. Cucu-cucu Mak Utih yang sesekali bertemu sesama meraka mudah benar mesra. Kejap bermain. Kejap terdengar suara tangisan. Kejap terdengar suara hilaian menyambung semula permainan.

Mak Utih dari pagi sudah mula memasak. Setiap hidangan kegemaran yang dipesan anak-anak kesayangan disediakan. Tak seorang pun dihampakan. Tak seorang pun dilupakan.

Masa berbuka. Mak Utih jamah sedikit sahaja. Katanya, perutnya sudah kenyang tatkala melihat kesemua anak-anaknya pulang berbuka bersama. Minggu depan kemarilah lagi. Mak Utih sunyi berbuka berdua sahaja dengan Pak Utih, yang banyak berdiam sepanjang kepulangan anak-anaknya kali ini.

Pak Utih sempat menitipkan pesanan bersulam sindiran ketika anak-anaknya bersalaman untuk pulang, "Penat Mak kamu sediakan, 8 juadah kegemaran untuk setiap seorang dari kamu. Minggu depan jangan lupa juadah untuk mak kamu pula"

Masing-masing baru tersedar. Tak siapa pun datang bawa juadah kegemaran Mak Utih. Entahkan ada yang tahu atau tidak juadah kegemaran Mak Utih. 

Ramadhan kali ini. Ada pengajaran lagi buat mereka.Untuk terus berfikur dan mentafsir.

6 ulasan:

shasha berkata...

hmm..bulan puasa ni macam tatau nak makan apa laaa....asik pusing2 dan susah nak decide..

@yue berkata...

ermm ye kan...
kdg2 kita sbuk suh mak kita msk pe yg kita suka...nk rsa msakan mak..

tp..
utk mak kita...

nizamsani berkata...

mak utih suka kentaki?

Tanpa Nama berkata...

knp anak menantu sekarang tanpa di sedari berlaku kejam...? hurmm...

kemat berkata...

shasha:
banyak sangat pilihan pun susah jugak kan

@yue:
kita banyak meminta, lupa nak memberi

nizamsani:
:)

tanpa nama:
tiada jawapan

Tanpa Nama berkata...

[p]Incidentally, if You would like some advice about powerflushing or how to powerflush your heating and hot water system please visit www . Next to the [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk]tiffany sale[/url] Mexican borderline is a fresh stirring shopping complex titled Las Americas . It is sought after by collectors who want [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk/tiffany-bracelets-uk.html]bracelet london[/url] to have unusual gemstone jewelry they can be pretty sure few others own . Today Tiffany Jewellery is what every girl [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk/tiffany-bracelets-uk.html]tiffany bracelet uk[/url] dreams of for special occasions and every boy dreams of gifting to his girl . A colorless mucus like [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk/tiffany-earrings-uk.html]tiffany stud earrings[/url] substance oozes from it . 42 kt diamond [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk/tiffany-necklaces-uk.html]tiffany necklace uk[/url] lower into a cutting floor 82, exquisite treasure drill most of the shiny sort minimize diamonds with only 58 facets . Bob and Ruthe seemed to have [url=http://www.tiffanylondononline.co.uk/tiffany-rings-uk.html]silver rings for women[/url] children . During the concert, which was broadcast nationally on CBS, Tyler, Perry, and the orchestra performed a medley of "Walk This Way", "I Don't Want to Miss a Thing" and "Dream On" . The following is the usual height and shade dimensions for a majority of these beautiful table lamps.[/p]