Rabu, Mei 23, 2012

Siri Pesanan Masyarakat " Jangan Tak Pakai Tali Pinggang Keledar, Bai"

"Hey, orang perempuan pun tak bawa kereta macam engkau tau. Patuh sangat dengan peraturan lalu lintas. Kau tahu maksud pemanduan berhemah. Bukan bawa kereta tak melebihi had laju, tapi perlu tahu bila nak ikut peraturan, bila kau boleh langgar peraturan" ujar Black.

"Di KL ni, kalau kau memandu ikut peraturan, engkau tak akan sampai pada waktu yang sepatutnya' tambah Black lagi.

Seman cuma diam. Seman ini memang lurus bendul. Tak berani membantah. Tak berani mengingkari. Lagipun Seman tak ada duit nak bayar saman nanti.

Usai mesyuarat larut malam (MLM) mereka, Black pulang terus ke rumahnya. Proton Prevenya meluncur laju memasuki jalan besar Sg Buloh Kuala Selangor.

"Ini kalau Seman ni mesti berhenti ni" getus hati Black tatkala melihat lampu isyarat di hadapan kawasan murid melintas bertukar merah. 

"Siang hari ada la budak sekolah nak melintas kat sini. Tengah malam ni siapa la yang nak guna. Entah lampu isyarat ni rosak kot". Black terus memecut laju keretanya tanpa tanda ingin berhenti.


.........................

Muka hadapan Harian Metro keesokannya melaporkan sebuah Proton Preve terbabas masuk ke longkang. Ada kesan kemek di bonet depan. Tiada siapa tahu bagaimana kesan kemek itu wujud. Tiada tanda pelangggaran. Black... dia masih belum sedarkan diri lagi.



................................

Seminggu sebelum itu, akhbar sama melaporkan kisah langgar lari membabitkan murid darjah dua yang sedang melintas jalan. Murid itu meninggal dunia serta merta di tempat kejadian.


7 ulasan:

tasuke berkata...

seram...kisah betol ke ni

oren merah berkata...

hamboooi.karangan seram la pulak.

nizamsani berkata...

proton preve tu, berapa rm dia punya bayar muka?

pB berkata...

heee .....


langgor roh

Kemat berkata...

tasuke:
fiksi

oren merah:
hehe, terpengaruh ngan tv

nizamsani:
tak sampai sebulan gaji menteri

pB:
hehe

Amy Z! berkata...

ini boleh masuk dalam Gangguan. ;-)

Kemat berkata...

amyz: :)