Khamis, Disember 01, 2011

Kisah Ayam Punya Telur

Harga telur ayam sekarang mahal betul. Telur gred 'C' pun dah cecah RM3.50 untuk 10 biji. Telur dah tak termasuk sumber protein yang murah hari ini. Kedai runcit dan pasaraya besar yang beroperasi berdasarkan konsep "harga kami paling murah" perlu beri perhatian ke atas perkara ini. Iya. KR1M pun termasuk sekali. Bukan tak ada yang murah, tapi dari sudut cuba mengaut keuntungan dengan sedikit elemen kapitalis, harga telur ayam hanya murah jika kamu beli dengan kuantiti yang banyak. Pasaraya besar di kawasan rumah aku jual telur ayam gred 'A' untuk 30 biji RM10.50.

Dari sudut pengguna, kenaikan ini membebankan. Telur sekian lama merupakan bahan asas masakan yang wajib ada dalam setiap isi rumah. Tak kira rumah kelamin atau bujang. Tak sampai 2 minit pun kamu dah boleh sediakan makan malam berasaskan menu telur mata kerbau.

Dari sudut ayam, kenaikan ini sedikit sebanyak menaikkan standard ayam dan mampu menyaingi itik yang sekian lama berbangga dengan harga telurnya yang lebih mahal.

Sebagai pengguna yang bijak, aku beli telur ayam sepapan 30 biji terus. Akibatnya, hari-hari menu kami berasaskan telur ayam. Itu tak campur lagi telur rebus yang bawa balik dari kenduri kahwin. Impaknya pada persekitaran juga. Pencemaran bau mudah berlaku dan tersebar dengan cepat. Di kawasan orang ramai dan berkepadatan tinggi, perkara ini boleh menimbulkan ketidakpuasan hati. Kecuali pasangan yang sedang hangat bercinta, kentut itu masih lagi wangi dan mengasyikkan.

4 ulasan:

shasha berkata...

Abg kemat kentut ek? Hehhehe...

tasuke berkata...

sumber protein termurah adalah tempe.

antalya berkata...

jual kt jiran2 lah. seksa tu nk abeskan sesarang telur

Kemat berkata...

shasha:
tak bau kan..heheh

tasuke:
rahsia awet muda tu

antalya:
masterchef edisi telur