Khamis, Mei 17, 2007

Kelabu

Malam minggu. Kelihatan anak2 muda belia melepak di warung mamak. Kemat si nak teruna. Andak, aku kira masih teruna. Ucop juga sama. Cuma Lepat suami orang tu ikut sama. Walaupun dia bekas ahli KELABU, nak gak dia lepak sama dlm sesi mengeteh kami. Oh ya, tentulah isterinya ikut bersama. Usia perkahwinan mereka yg masih muda sukar memisahkan mereka. Ke mana2 pasti bersama.

Bukan tak boleh melepak di rumah pada malam minggu. Cuma malam minggi itu sedikit berbeza. Ada pertembungan. Bukan setakat Chelsea vs Manchester, tapi peminat bola dan Akademi Fantasia.

Di rumah, pilihan pasti terarah ke Akademi Fantasia. Bak Kata pengacaranya, hari2 anda pasti sunyi tanpa AF. Kemat bukan tak minat AF. Sekali sekala dia intai juga diari AF sekembali dari kerja. Kadang2, lalai juga melihat konsert ulangan AF di siang harinya. Cuma malam itu, dia menyahut panggilan rakan2 KELABUnya.

Andak. Juga kepingin menonton AF. Diam tak diam, dia menaruh harapan pada Mila untuk menang. Jadi juara AF5. Cuma malam itu, Andak nak sokong pasukan barunya Chelsea julang piala. Dulu Andak pernah diwarwarkan meminati Arsenal, namun sejak Chelsea meningkat kebelakangan ini, dia berpaling tadah.

Ucop selantang2nya mengutuk AF. Kononya ia hiburan tak bermanfaat. Melalaikan. Terlalu banyak drama ciptaan. Dengarnya, semasa Mawi jadi juara dulu, banyak gak kredit dia habis nak memenangkan penyanyi pujaannya dulu. Itu dulu.

Lepat dan isteri. Rumah sewa mereka tiada ASTRO. Jadi melepak di kedai mamak tengok bola adalah pilihan yang lebih baik. Kata isterinya, dia sudah lama berhenti tengok bola sejak David Beckham tinggalkan MU.
Malam itu Chelsea menang pada perlawanan yg sedikit hambar. Kedai sebelah yang membuka siaran AF kelihatan sedikit meriah dengan jeritan penonton. Di sini, kami yang menonton bola lebih banyak diammnya. AF menang besar malam itu.
Habis bola kami berborak. Tentang nasib kami. Nasib KELABU.

"Kita mesti bubarkan juga. Siapa lagi nak teruskan kesinambungan kelab kita" hujah Ucop.

"Tapi, aku masih boleh menyertai aktiviti kelab itu kan. Macam Lepat sekarang" aku minta penjelasan.

"Masalahnya, korang dah tidak menepati syarat kelayakan kelab. Walaupun korang masih berminat dengan aktiviti kelab ini dan seronok dengan kewujudan kelab ini yang banyak menyokong korang selama ini, korang tetap harus meninggalkannya. Dan kelab kita nie sememangya tak akan kekal selamanya. Kita semua tahu kan semasa kita mula2 menubuhkannya dulu. Tiba masanya, setiap dari kita harus pergi. Tak kira suka atau tidak"

"Kamu semua yakin kelab nie perlu dibubarkan" kataku yg cuba dapatkan kepastian.

"Tak lama lagi kamu akan tinggalkan kelab nie Kemat. Yang tinggal hanya dua. Aku dan Andak. Lepat dah lama dipecat. Bulan 8 nie Andak turut jejak kamu. Aku dalam tahun nie juga pengakhirannya" bentak Ucop rakan aku yg asyik membina karier.


Akhirnya kami akur. Bulan depan KELABU akan dibubarkan.


KELABU = kelab lelaki bujang

22 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

You Life after married is better..:)- Damya

Tanpa Nama berkata...

teringat kelab aku ms studi dulu. Kelab Kotak Kasut!

Tanpa Nama berkata...

kalau banyak hadiah lebih2 tu bagi la kat aku sikit. :D

Intan and The Boys berkata...

kelab aku masa matriks..RC (Ronggeng Club)! Wah, kemat, cite la pasal kehisupan baru seorang suami..

Tanpa Nama berkata...

KEMAT!:)

kingbinjai berkata...

chelsea! chelsea!

izinni berkata...

hehehe .. bunyi kiciwa je.

KELABU suamiku sehingga kini masih hidup. tak pernah bubar.

kamu tubuh kelab baru la = KESUMO Kelab suami orang :D

Lan Rambai berkata...

Kelabau ke Kesumo ker.. sama jer bagi aku.... malam minggu tetap tgk bola kat kedai mamak hahaha

13may berkata...

renjis renjis dipilis...

hahha

zizie ali berkata...

sedih bila mendapat tahu kelab yg banyak berjasa kepada negara itu akan dibubarkan. sedih sungguh-sungguh.

Tanpa Nama berkata...

sorry la kemat,dah lama tak jenguk2 blog kawan2.rupe-rupenye si kemat kita nih dah nak kahwin.tahniah!!tahniah!! welcome to my club KELABU III.


note :

KELABU III = Kelab Lelaki Bujang 3

Tanpa Nama berkata...

ehem!

masih belum bercuti orang yang nak berwalimah :D

Bunga Rampai berkata...

Oh itu makna KELABU :)

Moga selamat semuanya ...

Salam.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak sempat nk jd ahli. Dah kene bubar. =)

zwitterion berkata...

owh mcm tu..moga semua selamat..

arianna adrizal berkata...

hahaha!

mendalam betul maksud. semoga berbahagia! :)

Unknown berkata...

aku tau.. bulan depan ko nak kawin.. betul kan? hahaha...

rupiah berkata...

Nak join Kelab AMT? Ahli Majlis Tingkap. Tak boleh keluar, kalau nak cakap apa2 melalui tingkap je.Ramai yang dah join.

Petiais berkata...

karut..haha ayat tak menahan..mcm tgh tgk ahli2 akatsuki berdiskusi..beria je serius nyer ..haha

Petiais berkata...

bukak baru>> KLOR>>kelab laki orang..haha

achik berkata...

ubah nama je la.. hehe ;p

Kemat berkata...

Damya:
wah, nie mesti bercakap atas pengalaman..tq

cikin:
berapa banyak kotak kasut kamu dah kumpul

neeziee:
tunggu ko kawen, nanti aku kasi hadiah lain la

kurekuredlmperahu:
lum jadi suami, maner leh citer pasal kehidupan suami

skidg8:
iye saya

king:
LIVERPOOL

izinni:
saya join kelab suami kamu sajalah

lan rambai:
kedai mamak kat saujana maner..kedai maju ahmad tu ker

13may:
lagi seminggu baru leh nyanyi lagu tu..heheh

zizie:
kamu buat saya rasa bersalah kerana bubarkannya

penyubiru:
KELABU3, idea yg menarik..hehehhe

akirasuri:
masih bekerja lagi..

bunga rampai:
hikhik

ise:
kamu tubuhkan cawangan KELABU kat jerman

zwitt&anne:
terima kasih

orochi:
aku kawen 03.06.07

makcikanne:
rumah saya tingkap nako..leh join ker

peti ais&achik:
heheh.nanti saya fikirkan nama baru