Rabu, April 11, 2007

Aku Raja Botol

Tak habis2 mereka gelakkan aku. Melihat botol air untuk kanak2 dalam kereta dan aku mengakui sebagai pemiliknya. "Aku jadi Raja Botol la” Mereka gelak lagi. Melihat aksi separuh bangga aku menjulang botol air itu. Tanpa dipinta aku terangkan akulah pemenang Raja Botol masa mengebur kat Taman Rimba Ampang, Bukit Belacan hari Sabtu yang lalu.

“Best ke ngko gi berkelah tu”.

“Huh, siap mandi bunga lagi tu” Aku merujuk kepada sesi bermesra dengan air bersama bunga2 yang hadir antaranya Kak Ungku, Cik Nida dan Cik Amyz.

Hmm, aku sampai agak lewat, jam 12 tgh hari. Yg lain2 kebanyakannya kul 10 pagi dah terpacak kat satu2nya taman rekreasi air semulajadi di tengah ibukota ni. Dah nama hari cuti, dan malam sebelumnya aku berfutsal hingga ke awal pagi, tidur aku di pagi Sabtu itu lebih panjang dari hari2 biasa. Pukul 10, aku baru tergesa2 nak ke supermarket berdekatan, beli jajan dan air minuman untuk santapan masa mengebur nanti. Orang bujang, itulah yg termampu kami sediakan untuk dikongsi bersama kengkawan.

Tiba di Taman Rimba Ampang, aku mula menapak perlahan2 dengan bukaan langkah 1 meter setiap langkah. Cukup 751.3m seperti yg Attokz beritakan, aku jeling kiri dan kanan, ada sekumpulan manusia sedang sibuk bercerita atas alas tikar pantai di bawah bumbung wakaf, 2-3 orang sibuk bermain api masak burger. Huh, maner pulak budak2 GEJU nie. Aku memang tak berapa kenal. Dan aku sememangnya tak mengharapkan mereka kenal akan orang baru cam aku nie. Tebalkan muka, beranikan diri, aku cuba tegur "Err, Geng Jurnal kan”

Lepas letak beg dan bersalaman sesambil perkenalkan diri, aku cuba menjinak2 diri ke gigi air. Huh, sejuk pulak airnya. Kat sini tak ramai orang. Mungkin warga kota membayangkan Taman Rimba Ampang nie airnya tak berapa elok lantaran lokasinya dalam kawasan bandar nie. Aku pun selama nie asyik dengar kata2 org yg Bkt Belacan x best, tapi aku rasa ia lebih menarik dari perkhabaran yg aku dengar selama ini.

Dan aku, yang masih malu2, hanya memerhati dari tebing sungai awalnya. Aahh.. datang jauh2 tak mandi rugi plak, lantas beranikan diri join kelompok geng jurnal yg awal2 dah berendam dalam air. Nasib geng jurnal nie ok, sikap peramah diaorg menegur dan cuba berbual2 dgn aku sedikit sebanyak mengurangkan rasa segan. Cuma aku masih lagi malu dan kaku. Alah. Cam pengantin baru. Awal2 kamu mesti malu kan. Hehehe.

Dah abis citer pasal malu, masuk pasal citer yg ada sedikit unsur2 riak dan bongkak tapi masih terkawal lagi. Hahha. Kitaorg main game Raja Botol. Ntah dari maner Attokz dapat idea nie, tp menarik. Leh jadikan bahan pengajaran untuk cikgu2 matematik dalam kelas. Kamu kne bilang dari satu dan seterusnya dan bila sampai ke angka 7 dan gandaan 7, gantikan dengan perkataan botol. Saper kate sifir 7 senang, berkerut dahi nak mengingatkan kembali sifir 7 nie. Menggunakan format Akademi Fantasia, sorang2 peserta akan terkeluar dalam setiap pusingan. Last man standing dialah Raja Botol.

"Panjang sgt citer ngko nie Mat. Takder part citer pasal aweks2 ker" tanya mber opis.
"Huh, part tu aku tak leh citer kat korang. Khas utk yg bujang2 jer "

"Apsal ko tak nampak seri lepas mandi bunga ek"

X der seri lagi ker.. nie mesti kes mandi ngan OP kat penghujung sesi mengebur nie. Dah tawar balik kot.. Heheh..

13 ulasan:

Unknown berkata...

cakap pasal botol, teringin plak nak makan ulam kacang botol. lapor seh! hehe.

Tanpa Nama berkata...

waa..mandi bunga ngn 'bunga²' ekk.. sronoknyer en kemat ye...

khairyn berkata...

wah seronok jumpa geng dan mandi manda di Bukit Belachan tu..

teringat zaman sekolah menengah dulu. Itulah tempat kami berkumpul buat piknik satu kelas. Siap buat bbq ayam lagi hahaha

TedungS berkata...

eh ada lagi bt belacan tu? igt dah jadi belacan dah...

Azhar Ahmad berkata...

Raja botol... Dulu aku main gak... tapi tak guna 7 tapi, kitaorang bagi lagi thrill... gandaan 5 daan 7, juga nombor lima dan tujuh! imagine apa yang jadi?

shimahz berkata...

sonokla ko mandi2 bunge aek.. haha.. ape2 pun tahniah la sbb ko bjaya merangkul gelaran raja botol tu :))

Rie berkata...

haha mandi bunga. patutnya lepastu ko tak mandi 3 bulan. biar air bunga tu sebati hehehe

Amyz! berkata...

hahaha. jgn segan-segan join xtvt. mandi ngan op memang hilang segala seri.

pas ni nak buat bowling lak. jom ikut!

13may berkata...

mandi bunga??? waaa...best!

achik berkata...

lepas mandi bunga tu yg terus dpt jadi Raja Botol tu... ;p

CikguAndey berkata...

Tak berseri sebab tak cukup 7 kuntum kot bunganya kemat

izinni berkata...

kena 7 kuntum, 7 jenis, 7 kaler.

maknanya kena ada melayu, cina, india, benggali, indon, filipino, myammar.

hahahhaha

Kemat berkata...

cik kema:
huh, lama gak tak pkena ulam kacang botol nie..ada laie tak

cikin:
seronok mandi bunga nie..hehhe

khairyn:
kat oversea ader trip mandi air terjun tak

tedungS:
bagus cni, tak ramai org, privacy ckit

azhar ahmad:
ko jadi raja tak

shimaz:
tq

esis:
oo..itu ker petuanya

amyz:
bowling..wah raja botol jadi raja longkang la lepas nie

13 may:
nak cuba

acik:
hum..lepas mandi bunga tu otak jd segar dan ligat plak..hehe

payakubor:
yelah, ada 3 kuntum jer

izinni:
wah, campuran yg bagus tu