Selasa, April 18, 2006

Orang Kampung di Kota Eropah

Sebaik kaki memijak bumi Eropah,
Mrs "K" dah demam..
Sesekali batuknya kedengaran..
Kataku..ermmm..awak tak sesuai ngan cuaca di Eropah agaknya..
Sebab itulah demam
Aku cuba nak lahirkan simpati
Dalam masa yang sama aku suntikkan keazaman padanya
Sekali sekala kita jejak tempat orang
Biar pun demam, biar kita kesejukan
Kembara ini harus diteruskan
Ada tugasan perlu diselesaikan
Ada peristiwa perlu dicatitkan
Ada cerita perlu disampaikan
Ada pengalaman perlu dirakamkan

Moga Tuhan memelihara akan keselamatan dan kesihatan
Dalam kembara kita di tempat orang
Benar, tanah ini cukup asing bagi kita
Tapi semuanya adalah ciptaan-Nya
Segalanya adalah milik-Nya
Pada-Nya kita pohon segala kebaikan
Yang ada pada sebuah perjalanan

Sebaik kaki menjejak bumi Tanah Melayu ini..
Aku mula terbersin..
Bukan sekali tapi berkali2..
Dan batuk itu juga kedengaran
Memecah kesunyian pagi Kuala Lumpur
Kata Mrs "K"
Ermm...awak tak sesuai ngan cuaca di Malaysia agaknya
Sememangnya demam aku agak berpanjangan
Untuk seminggu yang mendatang
Hingga aku hilang segala ilham
Untuk dicoretkan di blog liepan

Hari ini aku terima poskad dari seorang kawan
Seorang kawan yang telah aku amanahkan
Menyimpan segala catatan perjalanan
Kisah kembara aku di kota Eropah
Yang tertulis pada poskad yang diutuskan
Maka catatan perjalanan ini akan ku abadikan
Dalam blog liepan pada entri akan datang
Inilah sebahagian kisah aku
Orang kampung di kota Eropah

Tiada ulasan: