Selasa, Mac 01, 2011

Sudu Dan Garfu III

"Kita masak ikan bawal tiga rasa, kangkung belacan dan telur asin lah malam nie" kata  Ujang, kawan serumah yang lebih arif dalam bab masak antara kami. Ujang kami kira berbakat besar dalam bidang masakan ni. Selain daripada berani mencuba resepi baru, Ujang cukup kreatif dalam mempelbagaikan masakan dengan bahan yang terhad. Masakannya jarang mengecewakan.

Kami tak betah. Kalau Ujang kata malam tu masak ikan bawal tiga rasa, makan ikan bawal tiga rasalah kami malam itu. Dia umpama ketua chef bagi kami. Dan kami juga punya peranan penting. Penyediaan bahan masakan. Ada yang tukang kupas bawang,  tukang siang ikan, tukang potong sayur, tukang masak nasi, tukang bancuh air sirap, tukang baca resipi dari buku masak Chef Wan. Dan masakan yang mudah seperti goreng telur, sayur kami dah boleh buat sendiri tanpa pengawasan Ujang.

"Eh, ngko rebus apa nie"
"Telur asin lah. Kata nak makan telur asin. Aku rebus 3 biji jer cukup kan"

"Eh, hitam jer telur ni. Ngko tak basuh dulu ker buang pasir tu"
Pap. Aku cuma tepuk dahi. Pasal rebus telur asin tak ada tulis dalam buku resepi.

4 ulasan:

shasha berkata...

hehe...mana biasa rebus telur asin ni kan bro..ingatkan sama je cam rebus telur tuh...

tasekM berkata...

ha ha.

tak terkomen aku...




.

akira|suri berkata...

Kalau rebus sekali dengan tanah2 dia tu, ada lagi sedap rasa dia encik kemat? hehe.

Kemat berkata...

shasha:
selalu makan kat kedai jer telur asin nie..hahah

tasekM:
hihi

akirasuri:
lagi asli