Rabu, Jun 13, 2007

Mitos

Dia berjaya mencuri tumpuan. Mata yang asalnya tertumpu pada aku terarah padanya. Dia, si kecil pemain kompang.

Bersungguh2 betul dia ketuk kompang tu. Kelepak kelepak kelepung kelepung. Kelepak kelepak kelepung kelepung. Wajah girangnya semasa mengetuk kompang mengalahkan girangnya sang pengantin.
Kononnya, dia telah disematkan dengan satu mitos, mereka yang bermain kompang di rumah pengantin akan dapat tempiasnya. Mereka pula akan jadi pengantin dalam masa yang terdekat. Mungkin itulah sebabnya si kecil ini bermain kompang dengan sepenuh hati. Dalam bayangan dan harapannya, dia akan jejak ke jinjang pelamin tak lama lagi.
Sama seperti aku ketika kecil2 dahulu yang sering dihebahkan kononnya siapa berkhatan awal, dia leh kahwin awal..
Terima kasih adik pemain kompang. Moga kamu akan jadi pengantin suatu hari nanti. Bila kamu dah dewasa nanti. Sabar ek...

17 ulasan:

Pa'chik berkata...

mat, tahniah... mujur tak banjir kampung ye... haha...


err.. budak tu, nak audisi untuk program realiti kot...

Unknown berkata...

sedang bayangkan masa Kemat tengah berpimpin tangan dengan awek che'gu, dia sempat curi2 snap gambar... haha :D

kalau je... rasanya tak, kan??

batul ke mitos ni??? baru dengar je ni..

em... kat kampung ni ada team kompang2 pak cik2... mungkinkah mereka juga percayakan mitos tu... hehe :D

khairyn berkata...

oh teringat persatuan kompang kat kampung. Ada jidor. tu yang best tu.

Azhar Ahmad berkata...

Huhuhu, kamu patut kawen.......

antalya berkata...

betoi ka? kalu begitu sy pun mau main kompang jua hehehe

Tanpa Nama berkata...

mitos baru nih..
dulu org kater kalau jadi pengapit, cepat dapat tempias. aku dah 2taun lepas jd pengapit ape pon xde lg. huhuhu..

mitos..mitos..

aeyjay berkata...

org tua² pernah kata yg anak dara tak boleh jadi pengapit.takut nnt bila turn dia jd pengantin dah tak berseri.ye ke??

Intan and The Boys berkata...

heh..budak pemgetuk kompang tu sangat la cute..terbayang2 kecomelannya bersungguh2 mengetuk kompang.

pernah pegi kenduri kawen kawan di kampong gajah, pemukul kompang sume kanak2..sangat comel!

Tanpa Nama berkata...

ala..yng main kompang je ker? si manis yg tgk budak main kompang, tak masuk list ker?hehe..

Tanpa Nama berkata...

alaaaa, nak main kompang gak.. ekekeke.. selamat pengantin baru, rugi x dtg, ada gulai rias pisang ek? bukan batang pisang ler, mana ada org makan batang pisang, tu umbut jek.. hehe

Tanpa Nama berkata...

haha. teringat mitos sunat tu.

Aku Bukan Bidadari berkata...

cute!

TedungS berkata...

lama aku tk mentenet

tahniah weh, senyum panjang je tu ngeh ngeh

aku ketuk kompang awal gak, tp kawin masa 28, tk btol mitos tu heheh

Tanpa Nama berkata...

Salam.

selamat pengantin baru incet kemat :D mudah-mudahan bahagia ke syurga.

comel budak tu :D he he he. kem salam ek kat dia :p

kingbinjai berkata...

wow bagus betul adik itu

blackpurple @ jowopinter berkata...

Kat kampung kitaorang memang ada kumpulan kanak-kanak yang main kompang. Cuma pemalu 'jidur' tu yang dipalu oleh orang besar sikit...

Bulan madu mana dude? :D

Kemat berkata...

pa'chik:
wow, akan ader ke progran audisi kompang nanti..mungkin

sikenit:
harap2 pak cik2 pemain kompang tak terdengar mitos ini..risau makcik2 nanti

azhar:
kamu terlepas keteapi nie

yun:
rajin2 lah main kompang
heheh

khairyn& bp:
jidor..ape tu ek

cikin:
patut kamu jadi pengapit aku, maner tau ader rezeki..

aejay:
mitos juga barangkali

kure:
ya, budak2 pemukul kompang sangat cute..saya juga penah jadi budak pemukuk kompang tau

skidg8:
oh..dia ada juga dalam list

wani:
yap..rias pisang..sebab ramai org kl sebut batang pisang, saya guna istilah nie la..ini memang makanan paling best kat kg kita ek..

kamarul:
mitos sunat masih diperturunkan ke generasi kanaak2 sekarang

aku bukan bidadari:
aku ker..tq..heheh.terperasan lak

tedungS:
ada cara ketuk sebenarnya..kne tuntut ilmu dulu...

akirasuri:
nanti saya sampaikan jika ketemu dia

kingbinjai:
dia terlatih